Language: NOR | ENG
2020/2021

3ORG310 Organisering for det uventede

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om komplekse, dynamiske omgivelser og ikke-lineære systemer
  • har kunnskap om prinsipper for organisering av beredskapsorganisasjoner, samt prosesser knyttet til «mindfulness» og «sensemaking» i slike organisasjoner
  • har kunnskap om kommunikasjons- og beslutningsprosesser på tvers av organisasjonsnivåer innen beredskapssektoren
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen emneområdet
  • kan oppdatere sin fagkunnskap innen emneområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innen organisering av beredskap og krisehåndtering, og gjøre rede for sine valg
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer (modeller, analyser, planer og simuleringer, med mer) relatert til funksjoner og prosesser innen beredskap og krisehåndtering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger innenfor beredskapsorganisering både skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter med andre som har bakgrunn innenfor organisasjon og ledelse, beredskap og krisehåndtering, og delta i utvikling av god praksis
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen organisasjon og ledelse, med vekt på beredskap og krisehåndtering

Innhold

  • Grunnleggende prinsipper for organisering av beredskapsorganisasjoner
  • Komplekse, dynamiske og ikke-lineære systemer
  • Prosesser på mikronivå knyttet til meningsskaping («sensemaking») og kognitiv tilstedeværelse (mindfulness»):
  • Kommunikasjons- og beslutningsprosesser, og læring på tvers av organisasjonsnivåer innen beredskapssektoren
  • Krisetyper – kriseerkjennelse og krisens faser
  • Organisasjonsmodeller for effektiv krisehåndtering, herunder sentralisert versus desentralisert ledelsesstruktur
  • Grunnleggende mekanismer i kognitiv psykologi
  • Kommunikasjon i kriser og bruk av media
  • Eksperimentering og utprøving for å lede frem til ny praksis.
     
     

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og gruppearbeid.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

Èn skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe på 2-4 personer. (NB! Oppgaven vurdres til godkjent/ikke godkjent og er ikke en del av eksamen.)

I oppgaven skal studenten for eksempel demonstrere evne til å kritisk sammenlikne ulike organisasjonsmodeller og – former med tanke på å effektivt støtte ledelse, kommunikasjon og beslutningstaking under krisehåndtering, samt ulike tilnærminger til å måle slik effektivitet. 

Eksamen

  • Skriftlig innleveringsoppgave i gruppe på 2-4 personer som teller 50% av total karakter i emnet.  
  • 2 dagers skriftlig individuell hjemmeeksamen som teller 50% av total karakter i emnet .

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått. Ved gruppeeksamen (her skriftlig innleveringsoppgave) står alle deltakerne i gruppa til ansvar for oppgaven. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.