Language: NOR | ENG
2020/2021

3MAR120 Markedskommunikasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om overordnete prinsipper for kommunikasjon og påvirkning
  • har kunnskap om ammenhengen mellom markedskommunikasjon og merkebygging og –ledelse
  • har kunnskap om kommunikasjonsstrategier og integrert kommunikasjonsplanlegging
  • kjenner til de forskjellige kommunikasjonskanaler og - verktøy

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og reflektere over en organisasjons markedskommunikasjon
  • kan utvikle en integrert kommunikasjonsplan relatert til forskjellige typer organisasjoner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen markedskommunikasjon og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling som er relevant for markedskommunikasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i gruppe knyttet til markedskommunikasjon
  • kan presentere sentralt fagstoff samt problemstillinger og løsninger om temaer/forhold som hører til markedskommunikasjon både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis og løsninger innen markedskommunikasjon

Innhold

  • Hva er markedskommunikasjon?
  • Teori, begreper og forskning på området
  • Psykologiske, sosiologiske og økonomiske synspunkter på
  • kommunikasjonsprosessen.
  • Kommunikasjonsstrategier og kommunikasjonsplanlegging
  • Media og mediavalg, med særlig vekt på sosiale media
  • Kommunikasjon på bedriftsmarkedet
  • Integrert markedskommunikasjon/integrert kommunikasjonsplanlegging
  • Internasjonal markedskommunikasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, med gruppearbeid, case- og oppgaveløsning og presentasjoner. 

Det legges opp til delaktig undervisning hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori og bruke den for å belyse - og presentere løsning på ulike problemer knyttet til forskjellige forhold innenfor markedskommunikasjon. Disse kan bestå av både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, samt diskusjoner omkring innleveringsoppgaven (obligatorisk arbeidskrav), som gjennomføres i forelesningene. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten deltakelse i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Det er obligatorisk frammøte til 75 % av alle underviste timer (forelsninger ihht. undervisningsplan).
  • 5-6 innleveringsoppgaver, i gruppe på inntil tre personer. Tilbakemelding på arbeidene vil variere mellom skriftlig medstudentrespons, muntlig tilbakemelding i undervisningen og skriftlig tilbakemelding.

Eksamen

4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Ingen.