Language: NOR | ENG
2020/2021

3LED300 / SLED300 Strategi

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap
Studenten

  • kan gjøre rede for strategibegrepet i et historisk perspektiv
  • kan drøfte og anvende strategibegrepet
  • kan beskrive den strategiske planleggingsprosessen og generiske strategier
  • kan forklare fundamentale teorier, modeller og analytiske verktøy brukt i strategisk analyse
  • kan gjøre rede for hvordan strategier kan bidra til å nå mål om verdiskaping, effektivitet og lønnsomhet
  • kan gjøre rede for strategi i dynamiske omgivelser og kjenner til nyere strategisk praksis

Ferdigheter
Studenten

  • kan gjennomføre en grunnleggende strategisk analyse for en virksomhetsenhet med fokus på omgivelses- og markedsfaktorer og virksomhetens interne ressurser
  • kan drøfte sammenhengen mellom strategi og andre økonomi- og ledelsesfag
  • kan innhente og anvende relevant informasjon fra varierte kilder for å belyse bedriftens konkurransesituasjon og forhold i bransjen

Generell kompetanse
Studenten

  • kan vurdere etiske problemstillinger og vise til samfunnsansvar i forbindelse med virksomhetens strategiske beslutninger
  • kan samarbeide med andre i en strategiprosess og kommunisere resultatene på det til enhver tid gjeldende undervisningsspråk
  • kan delta i drøfting av strategisk analyse i en virksomhet, evaluere alternativer og gi anbefalinger om strategiske valg.

Innhold

  • Strategibegrepet i et historisk perspektiv
  • Strategisk planlegging, analyse og ledelse
  • Ekstern analyse
  • Intern analyse
  • Generiske strategier, posisjonering og profilering
  • Strategisk valg og implementering
  • Virksomhetens samfunnsansvar
  • Nyere strategisk praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, oppgaveløsinger, gruppearbeid, seminarer, diskusjoner og presentasjoner.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

Det er 1-3 arbeidskrav i emnet. Arbeidskravene vil kunne bestå av multiple choice og/eller skriftlig innlevering. Antall arbeidskrav og formen på disse opplyses høgskolens læringsplattform ved emnet start.

Eksamen

4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra   A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Ingen.