Language: NOR | ENG
2020/2021

1DANSM01 Dans som bevegelsesaktivitet

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om dansens grunnleggende elementer og egenart
  • har kunnskap om ulike former for dans, samt dansens utvikling i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om lek og lekens betydning som innfallsvinkel til læring og opplevelse i dans
  • har kunnskap om ulike læringsperspektiver knyttet til dans
  • kan anvende kunnskap fra fagdidaktikk for å begrunne egne valg i formidling av dans som bevegelsesaktivitet
  • har kunnskap om musikk som fenomen og hvordan dette danner grunnlag for valg av musikk i forbindelse med opplæring i dans

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan danse et utvalg danser fra ulike kulturer. og skape egne danser
  • kan bruke lek som innfallsvinkel for læring og opplevelse av dans i kroppsøvingsfaget
  • kan velge og anvende musikk tilpasset bevegelsesaktiviteter, dans og målgrupper
  • kan med utgangspunkt i læreplaner og fagdidaktikk, legge til rette for utøvende og skapende dans med hovedvekt på utfoldelse, opplevelse og erkjennelse
  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen dans for barn, unge og voksne med ulike forutsetninger og behov

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan legge til rette for gode læringsmiljø innen dans og bevegelse til musikk for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan planlegge undervisning i dans ut i fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav

Innhold

  • Et utvalg sang- og danseleker
  • Danser fra ulike kulturer og tradisjoner
  • Dans i et historisk perspektiv
  • Trender
  • Skapende dans
  • Bruk av musikk
  • Dansens plass og rolle i grunnopplæringen
  • Didaktiske og metodiske problemstillinger i dans
  • Sosialisering i og gjennom dans

Arbeids- og undervisningsformer

  • Praktisk arbeid
  • Studentstyrt arbeid
  • Forelesning
  • Gruppearbeid
  • Veiledning
  • Bruk av læringsplattform

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 80 % aktiv deltagelse i undervisningen
  • Individuell skriftlig refleksjonsoppgave om dans
  • Skriftlig dansedidaktisk gruppeoppgave
  • Praktisk gruppeoppgave i dans, digital 

Eksamen

Individuell prøving av praktisk-metodiske ferdigheter gjennom deltagelse i gruppearbeid som vurderes til bestått/ikke bestått.