Language: NOR | ENG
2020/2021

SP1103 Inkluderings- og ekskluderingsprosesser i utdanningsløpet

Læringsutbytte

 

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om inkluderings- og eksluderingsprosesser i utdanningsløpet og hvilken betydning dette har for individ, gruppe og samfunn
  • har kunnskap om forebyggende arbeid med adferdsproblematikk
  • har kunnskap om den salutogene helsemodellen 

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte muntlig og skriftlig ulike sider ved utdanningspolitikkens, utdannelsessystemets og utdannelsespraksisens betydning for tilhørighet, sosial integrasjon, sosial ulikhet og sosial mobilitet 
  • kan reflektere rundt og drøfte ulike behov og interesser hos individer og grupper i utsatte sosiale eller pedagogiske situasjoner.
  • kan reflektere rundt muligheter og utfordringer ved å arbeide utfra den salutogene helsemodellen i pedagogisk virksomhet
  • kan argumentere for tverrprofesjonelt samarbeid for å styrke tidlig innsats
  • kan presentere muntlig en aktuell forskningsartikkel med egne betraktninger knyttet til funn presentert i artikkelen

 Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet

Innhold

  • Individ i samspill
  • Frafallsproblematikk
  • Livsmestring
  • Kommunikasjon
  • Tverrprofesjonelt samarbeid
  • Salutogene helsemodellen
  • Utdanningssosiologiske problemstillinger
  • Ulike typer kapital
  • Risikofaktorer
  • Mobbing
  • Danning til demokrati
  • Inkluderende læringsmiljø gjennom fysisk fostring, drama, bevegelse og lek, kreative uttrykksformer

Arbeids- og undervisningsformer

Det er 2 samlinger á 3 dager i løpet av emnet.

  • Seminar
  • Gruppearbeid
  • Forelesning
  • Muntlig presentasjon
  • Selvstudium

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Gruppeoppgave knyttet til presentasjon av forskningsartikkel i seminar
  • Obligatorisk oppmøte på minst 1 dag per samling i tilknytning til gruppearbeid

 

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 3 dager som vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.