Language: NOR | ENG
2020/2021

SP1101 Innføring i sosialpedagogiske perspektiver

Læringsutbytte

 

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om klassiske teorier om sosialisering
  • har kunnskap om moderne pedagogiske teorier
  • har kunnskap om moderne teorier knyttet til utvikling av identitet og selvverd
  • har kunnskap om helsefremmende perspektiver

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere rundt sammenhenger mellom læring og sosialisering ved å sette disse inn i en større teoretisk og samfunnsmessig kontekst
  • har kunnskap om hvordan mennesker lærer og utvikler seg i samspill med andre og i institusjoner som barnehage og skole
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • kan kommunisere muntlig og skriftlig i faglige sammenhenger og samarbeide med andre om faglige tema

Innhold

  • Sosialkonstruksjonistisk perspektiv
  • Sosialøkologisk teori om barn og ungdom
  • Sosialiseringsprosesser – individ – gruppe – etnisitet
  • Oppvekst
  • Teorier om selvet; Daniel Stern
  • Tilknytning
  • Konstruksjonistisk teori (Piaget)
  • Sosiokulturelle teorier (Vygotskij)
  • Etikk

Arbeids- og undervisningsformer

Det er 2 samlinger à 3 dager i løpet av emnet.

  • Seminar
  • Lek, musikk, drama og andre kreative og estetiske uttrykk
  • Gruppearbeid
  • Muntlig presentasjon av eget arbeid og gruppearbeid
  • Skriftlig arbeid
  • Forelesninger
  • Selvstudier

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • En skriftlig oppgave i gruppe på 2 studenter
  • Obligatorisk oppmøte på minst 1 dag per samling i tilknytning til gruppearbeid

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer, som vurderes med graderte karakterer fra A-F hvor E er laveste ståkarakter

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Ingen