2019/2020

KOGTER3000 Kognitiv terapi i et forebyggende perspektiv

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om teorigrunnlaget for kognitiv terapi
  • har oversikt over forskningsgrunnlaget for kognitiv terapi
  • har inngående kunnskap om grunnleggende prinsipper / holdninger i kognitiv terapi og MI (Motiverende intervju)Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan anvende grunnleggende prinsipper fra kognitiv terapi og MI (Motiverende intervju) i arbeidssituasjon 
  • kan kritisk vurdere og analysere egne ferdigheter i samtaler
  • kan vurdere når kognitiv terapi og MI(Motiverende intervju) er relevant å bruke i samtaler 

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan anvende kognitiv terapi selvstendig i arbeid med mennesker i et forebyggende perspektiv  

Innhold

  • Grunnleggende innføring i kognitiv terapi, historikk, teoretisk grunnlag og forskning.
  • Grunnleggende innføring i det sentrale verdigrunnlaget og grunnleggende prinsipper for kognitiv terapi
  • Kognitiv terapitilnærming til depressiv problematikk
  • Kognitiv terapi tilnærming til angstproblematikk
  • Veiledet selvhjelp
  • Hvordan tilpasse kognitiv terapi til ulike situasjoner og ulike mennesker
  • Bruk av MI(Motiverende intervju) i motiverende samtaler

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er erfaringsbasert og vektlegger aktive arbeids- og læringsformer.

Undervisningen foregår som en veksling mellom:

  • forelesning
  • praktiske øvelser i grupper
  • demonstrasjoner
  • gjennomføring av samtaler
  • refleksjonsoppgaver
  • selvstudium
  • veiledning

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Minst 1 øvelsessamtale som skal være innlevert og mottatt tilbakemelding på. Dette kan være nedskrevet, lydopptak eller videoopptak.
  • Minst 6 timer trening på kognitiv terapi i grupper i form av 2 obligatoriske kollokvier.
  • Oppmøte på all undervisning, minimum 80 %. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn alternativt arbeidskrav. Fravær utover 25 % godkjennes ikke.

Begrunnelse for krav om deltakelse er at studenten skal ha mulighet til å tilegne seg kompetanse i tråd med studiet læringsmål, og som deltakerne ikke vil kunne tilegne seg ved selvstudium alene.

Eksamen

Eksamen består av en skriftlig individuell oppgave. Oppgavens tema tar utgangspunkt i en innlevert nedskrevet samtale. Denne skal analyseres og knyttes til teori. Oppgaven kan arbeides med gjennom hele studiet.

Oppgaven vurderes til Bestått/Ikke bestått.