Language: NOR | ENG
2019/2020

2MULFORB Ledelse av forbedringsarbeid i barnehage og skole

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om samfunnsmessige krav til forbedring i pedagogiske institusjoner
  • har avansert kunnskap om organisatorisk læring og innovasjon i skoler og barnehager
  • har avansert kunnskap om typer av forbedringsarbeid og forbedringsprosessers forløp
  • har spesialisert kunnskap om strategier for ledelse av forbedringsarbeid

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nyere forskning om ledelse av forbedringsprosesser
  • kan bruke verktøy for beskrivelse, analyse, prioritering og valg av tiltak i forbedringsprosesser
  • kan gjennomføre ledelse av involvering og forankring i ulike systemnivåer
  • kan gjennomføre ledelse av forbedringsarbeid i barnehage og skole
  • kan bruke verktøy for håndtering av konflikter knyttet til forbedringsarbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, lede og evaluere forbedringsarbeid i barnehage og skole
  • kan bidra til nytenking og utvikling av arbeidsformer i barnehage og skole som gir økt læringsutbytte
  • kan kommunisere med både spesialister og allmennheten om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner knyttet til endring og forbedring

Innhold

  • Forbedringsarbeid og kollektiv utvikling i barnehager skoler
  • Faser i forbedringsarbeid
  • Strategisk ledelse av forbedringsarbeid
  • Implementeringsledelse
  • Gruppekonflikter og konfliktstrategier
  • Ledelse av forbedringsarbeid og prosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger

  • Deltakelse i og ledelse av seminarer
  • Nettseminarer
  • Oppgaver i grupper og individuelt

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • En individuell skriftlig oppgave relatert til refleksjon over egen ledelse av forbedringsprosesser.
  • En oppgave individuelt eller i gruppe relatert til arbeid med konfliktstrategier.
  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.