2019/2020

2MIT0102 Tilpasset opplæring: Lærevansker og læringsbarrierer

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer sett i individuelt og sosiokulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på lærevansker og spesialisert innsikt i høyfrekvente vansker
  • har kunnskap om hvordan barnehagen og skolen gjennom sin organisasjon, sitt innhold eller sine arbeidsformer kan skape læringsbarrierer for enkelte elev- eller barnegrupper
  • har kunnskap om tilpasset opplæring i et profesjonsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere sentrale trekk ved norsk utdanningshistorie med vekt på synet på mangfold
  • kan analysere og forholde seg kritisk til aktuelle politiske føringer knyttet til mangfold og se egen praksis i et historisk perspektiv
  • kan analysere og anvende eksisterende teorier om lærevansker og elevatferd
  • kan identifisere hvordan forholdet mellom den pedagogiske virksomheten i barnehage og skole og elevenes/barnas sosiokulturelle bakgrunn kan skape læringsbarrierer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over hvordan elevenes individuelle forutsetninger og skolens/barnehagens organisering og virksomhet kan skape ulike verdige lærings- og utviklingsbetingelser
  • kan kommunisere om og analysere sentrale begreper innenfor den flerkulturelle og flerspråklige pedagogikken, og bruke innsiktene i profesjonsutøvelsen
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor spesialpedagogikkens grunnleggende begreper, samt historisk og ideologisk utvikling som fag og profesjon

Innhold

  • Sosiokulturelle perspektiver på læring og dannelse
  • Sentrale innlemmingsstrategier og deres ideologiske grunnlag
  • Flerkulturell og flerspråklig opplæring i et historisk og aktuelt perspektiv
  • Spesialpedagogikk i et historisk og aktuelt perspektiv
  • Ulike perspektiver på lærevansker
  • Intelligensbegrepet
  • Høyfrekvente lærevansker:
    • Språk-, begreps- og kommunikasjonsvansker
    • Matematikk-, lese- og skrivevansker
    • Sosioemosjonelle vansker
  • Interseksjonalitet som forståelsesramme for sosial urettferdighet og diskriminering
  • Sentrale temaer innenfor tilpasset opplæring i et profesjonsperspektiv
  • Funksjonshemming og funksjonsdiskriminering

Arbeids- og undervisningsformer

  • Undervisningen er samlingsbasert
  • Forelesninger
  • Nettseminarer på nettbasert læringsplattform
  • Feltarbeid og seminarer
  • Skriftlig rapport fra feltarbeidet med fokus på lærevansker og læringsbarrierer

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 75 % oppmøte til undervisning
  • Et 20 timers feltarbeid
  • Skriftlig feltrapport med fokus på lærevansker og læringsbarrierer. Omfanget på rapporten er begrenset oppad til 3000 ord
  • Aktiv deltakelse i nettseminarer. Forberede innlegg til to seminarer, samt delta i ett nettseminar

Eksamen

Individuell muntlig eksamen gjennom samtale mellom en student og eksaminator over emner som blir oppgitt av eksaminator.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.