Language: NOR | ENG
2019/2020

2MIT03 Mangfold og inkludering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om inkluderingsbegrepet og dets historiske røtter og utvikling i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har innsikt i inkluderingstenkningens betydning for barnehage og skole

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for og drøfte kjennetegn ved en inkluderende praksis
  • kan anvende sine kunnskaper for tilrettelegging av en inkluderende praksis i barnehage og skole

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere anvendelsen av inkluderingsbegrepet
  • kan vurdere og respektere de etiske implikasjoner av inkluderingstenkningens verdigrunnlag

Innhold

  • inkludering i et spesialpedagogisk og flerkulturelt perspektiv
  • inkludering i et systemperspektiv
  • inkluderingsbegrepets røtter og utvikling
  • inkludering i et internasjonalt perspektiv
  • normalitet og avvik
  • funksjonshemming og disability studies
  • verdigrunnlag og menneskesyn
  • kriterier for inkluderende praksis

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger og seminar
  • Litteraturstudier
  • Nettseminarer på nettbasert læringsplattform

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 75 % oppmøte til undervisning
  • Aktiv deltakelse i nettseminarer
  • To til tre refleksjonsnotater

Eksamen

4-timers individuell skriftlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.