2019/2020

2MITMOD Modernitetens idéhistorie

Læringsutbytte

En kandidat med fullførte kvalifikasjoner har følgende totale læringsutbytte:

 

Kunnskaper

Kandidaten

  • har avanserte kunnskaper om modernitetens idéhistorie
  • har inngående kunnskaper om modernitetens viktigste kjennetegn, og om hvordan disse kommer til uttrykk på det moralfilosofiske og dannelsesteoretiske området

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan drøfte subjektivitetens betydning for utviklingen av den moralfilosofiske tenkningen
  • kan drøfte dannelsesbegrepets betydning for utviklingen av det moderne kulturmønsteret
  • kan drøfte religionens rolle for utviklingen av et moderne tankemønster
  • kan beskrive, diskutere og motivere undervisningsdesign med utgangspunkt i og eksempler fra modernitetens historie

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan forstå og drøfte betydningen av idéhistorisk kunnskap for undervisningen i grunnskolen

Innhold

  • Idéhistoriske perspektiver på modernitetens grunnleggende tankemønstre
  • Sentrale debatter på det moralfilosofiske og dannelsesteoretiske fagfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

  • Undervisningsspråk er norsk og svensk
  • Forelesinger
  • Litteraturstudier, individuelt og i gruppe
  • Muntlige framlegg i gruppe
  • Det nettbaserte studiestøttesystemet Fronter benyttes i undervisningen.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Deltakelse i seminar som drøfter sentrale element i modernitetens idéhistorie
  • 75% deltakelse i undervisningen

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen.

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.