2019/2020

2MITOPP2 Masteroppgave

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor tilpasset opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle eget forsknings- og utviklingsarbeid som bidrag til forskningsfeltet innenfor tilpasset opplæring
  • kan bidra i faglige diskusjoner om tilpasset opplæring i barnehage og skole

Innhold

  • Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid der aktuelle og profesjonsorienterte problemstillinger innenfor tilpasset opplæring belyses
  • Arbeidet skal vise forståelse, refleksjon og modning
  • Oppgaven skal dokumentere studentens evne til vitenskapelig tenkemåte, argumentasjon og presentasjon i en lengre sammenhengende tekst

Arbeids- og undervisningsformer

  • Kravene til et selvstendig vitenskapelig arbeid omfatter en masteroppgave (40 studiepoeng)
  • Studentene får oppnevnt faglig veileder og eventuelt biveileder
  • Veiledningen foregår individuelt og i grupper eller seminarer

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Studenten skal delta i veiledning i samsvar med gjeldende veiledningsavtale
  • Muntlig framlegg (vitenskapelig paper) på masterstudentkonferanse ved Høgskolen i Innlandet, Hamar (vårsemesteret)
  • Aktiv deltakelse på denne konferansen i form av konstruktiv tilbakemelding på minst to andre studenters framlegg. Framlegget skal ta utgangspunkt i et kapittel fra studentens masteroppgaveprosjekt

Eksamen

  • Oppgaven er individuell
  • Omfanget på masteroppgaven skal være mellom 80 og 100 sider
  • Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A–F, der E er laveste ståkarakter