Language: NOR | ENG
2019/2020

2MIT05GL Tilpasset opplæring i et didaktisk perspektiv med vekt på fagdidaktikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om tilpasset opplæring i sosiokulturelt perspektiv
  • har avansert kunnskap om lærings- og differensieringsstrategier for å fremme læring og utvikling
  • kan analysere faglige problemstillinger om tilrettelegging for tilpasset opplæring på et systemnivå i barnehage og skole 
  • har inngående kunnskap om didaktiske muligheter i tilknytning til et valgt undervisningsfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger om prinsipper for tilpasset opplæring i et sosiokulturelt perspektiv
  • kan bruke relevante metoder for forskning og faglig arbeid på en selvstendig måte for å iverksette forebyggende tiltak mot lære- og atferdsvansker i barnehage og skole
  • kan analysere og forbedre barnehage- og skolekultur med fokus på utviklings- og læringsmuligheter
  • kan analysere og bruke fagdidaktiske prinsipper for tilpasset opplæring i et sosiokulturelt perspektiv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om kulturelt og språklig mangfold med et profesjonsperspektiv
  • kan analysere relevante tiltak for tilrettelegging og gjennomføring av opplæring for barn og unge innenfor rammene av en inkluderende barnehage og skole
  • kan reflektere over relevante metoder til å planlegge, gjennomføre og lede utviklingsprosjekter på organisasjonsnivå i barnehage og skole
  • kan anvende sine kunnskaper om fagdidaktikk med et profesjonsperspektiv

Innhold

  • sosiale, flerkulturelle og flerspråklige perspektiver på tilpasset opplæring
  • styrker og muligheter ved ulike opplæringsmodeller i flerkulturelle skoler
  • identitet; blant annet flerspråklige barn og unge som tekstskapere
  • læringsstrategier
  • kartlegging av individuelle ferdigheter
  • læringsledelse og pedagogisk ledelse
  • anerkjennelse i skole og barnehage
  • samarbeid med hjemmet i et mangfoldsperspektiv
  • kvalitet i barnehage og skole - utvikling og vurdering 

 Emnet er forbeholdt studenter i grunnskolelærerutdanning som har startet på masterstudiet i sitt fjerde studieår.

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Seminarer med aktiv studentdeltakelse
  • Nettseminarer på nettbasert læringsplattform
  • Veiledning av fagdidaktiker

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 75 % oppmøte til undervisning
  • Aktiv deltakelse i nettseminarer  
  • Tre oppgaver, skriftlig og muntlig

Eksamen

En individuell skriftlig hjemmeeksamen over 10 dager med omfang på ca. 4000 ord. Studentene velger selv problemstilling for oppgaven innen oppgitt tema, og skal i tillegg gi eksempler som viser hvordan det valgte temaet og begreper kan knyttes til et valgt skolefag.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A–F, der E er laveste ståkarakter.