Language: NOR | ENG
2019/2020

2BSRLES-1 Samfunn, religion, livssyn og etikk

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn og for barns dannelse
  • har kunnskap om samiske barns kultur og rettigheter
  • har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet
  • har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv
  • har kunnskap om barnehagen som organisasjon
  • har kunnskap om barns reaksjoner og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner
  • har kunnskap om hvordan man kan hjelpe barn i vanskelige livssituasjoner og hvordan man kan samarbeide med andre hjelpeinstanser
  • har kunnskap om kristen tro og kulturarv, om de øvrige verdensreligionene, andre livssyn og filosofi samt etisk teori, grunnlagstenkning og etisk veiledning
  • har kunnskap om barns rettigheter, internasjonale konvensjoner samt lover og forskrifter som regulerer barnehagedriften og annet arbeid knyttet til barn

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandag og verdigrunnlag
  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
  • kan formidle kulturens fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
  • kan samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
  • kan stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis
  • kan reflektere rundt egen dannelsesprosess

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg
  • har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
  • kan samarbeide med barns foresatte
  • kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning
  • har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
  • har utviklet en kritisk refleksjon knyttet til bruk av IKT i barnehagen, både som pedagogisk verktøy overfor barn og som arbeidsverktøy for voksne

Innhold

  • Barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Barnehagens lovgrunnlag
  • Barns rettigheter
  • Barnehagens ledelse og organisering
  • Samarbeidsrelasjoner
  • Det flerkulturelle samfunnet
  • Det norske velferdssamfunnet
  • Barndom, barnehage og familie
  • Barn i vanskelige livssituasjoner
  • Kristen tro og kulturarv
  • Øvrige verdensreligioner og livssyn
  • Filosofi og grunnlagstenkning
  • Etisk teori og etisk veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Seminarvirksomhet
  • Studentaktiviteter individuelt og i gruppe
  • Veiledning
  • Bruk av Canvas
  • Praksis som læringsarena, se egen emnebeskrivelse

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • All undervisning er obligatorisk
  • Ett gruppevis muntlig framlegg
  • Ett individuelt skriflig faglig arbeid
  • En individuell skriftlig rapport fra praksis
  • Aktivitet mellom samlingene som framgår av undervisningsplan og som skal dokumenteres

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.