Language: NOR | ENG
2019/2020

2BBULLFC-1 Barns utvikling, lek og læring belyst fra ulike kunnskapsområder

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har grunnleggende kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barndom, syn på barn og om barns utvikling, lek, læring og danning
  • har grunnleggende kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring
  • har grunnleggende kunnskap om observasjon som forutsetning for didaktisk tilrettelegging for barn
  • har grunnleggende kunnskap om leke- og læringsprosesser og av barnehagens leke- og læringsmiljø
  • har grunnleggende kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag

 

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse av hvert enkelt barn
  • kan sammen med andre være med på å tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
  • kan reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold
  • kan sammen med andre tilrettelegge for barns utvikling, lek og læring i ulike miljøer ute og inne

 

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns mangfold, særegne behov og læringsmuligheter
  • kan reflektere over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barn
  • kan artikulere og formidle muntlig og skriftlig sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn

Innhold

  • Barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Barns påvirkning og medvirkning i fellesskapet
  • Lek som grunnleggende livs- og læringsform i en mangfoldig barnehage
  • Lek og læring i barns kreative prosesser sett i lys av kunstfaglige arbeidsformer
  • Barns matematiske utvikling, lek og læring
  • Lek, kroppslig lek i ulike miljøer
  • Språklek og lekespråk
  • Barns egen kultur
  • Barn og natur, naturopplevelser og naturkunnskap
  • Observasjon og praksisfortellinger 

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger og aktiviteter på ulike læringsarenaer ute og inne
  • Seminarundervisning
  • Studentaktivitet individuelt og i gruppe
  • Veiledning
  • Bruk av Canvas
  • Praksis som læringsarena, se egen emnebeskrivelse

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • All undervisning er obligatorisk. Inntil 20% fravær kan godkjennes
  • To skriftlige innleveringer
  • En gruppeoppgave med framlegg

Eksamen

Individuell muntlig eksamen,  vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.