Language: NOR | ENG
2019/2020

2BBULLS-2 Barns utvikling, lek og læring

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
  • har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap og kontakt mellom barn
  • har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for didaktisk tilrettelegging for barns leke- og læringsprosesser og av barnehagens leke- og læringsmiljø
  • har kunnskap om barns væremåter, omsorgs-, leke- og læringsbehov særlig knyttet til de yngste barna i barnehagen og til overgangen barnehage/skole
  • har kunnskap om ulike pedagogiske og digitale verktøys betydning for å fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse av hvert enkelt barn og framstå som en bevisst rolle- og språkmodell både for barn og i samarbeid med personale og foresatte
  • kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en helhetlig og sammenhengende måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
  • kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
  • kan analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn i samarbeid med foresatte
  • kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
  • kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
  • kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og dannelse
  • kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn

Innhold

  • Historiske blikk på barnehagepedagogikkens teoretiske og filosofiske perspektiver
  • Teorier om barns utvikling, lek, læring og danning
  • Barnehagen som pedagogisk virksomhet i et mangfoldig samfunn
  • Barnehagelærere som profesjon og etisk profesjonsutøvelse
  • Analyse og kritisk refleksjon som profesjonelt verktøy
  • Barns medvirkning
  • Pedagogisk ledelse
  • Barnehagens leke- og læringsmiljø
  • Pedagogisk dokumentasjon
  • Kommunikasjon og samspill
  • Profesjonell omsorg
  • De yngste barna
  • Samisk barneoppdragelse
  • Samarbeid med foresatte
  • Overgang barnehage/skole
  • Bruk av pedagogiske og digitale verktøy 

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger og aktiviteter
  • Seminarundervisning
  • Studentaktivitet individuelt og i gruppe
  • Veiledning
  • Bruk av Canvas
  • Praksis som læringsarena, se egen emnebeskrivelse

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • All undervisning er obligatorisk
  • Et individuelt skriftlig arbeid
  • Et gruppearbeid med muntlig framlegg
  • Et individuelt muntlig framlegg
  • Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen og som skal dokumenteres 

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 6 timer, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.