Language: NOR | ENG
2019/2020

2BKKKS-2 Kunst, kultur og kreativitet

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om ulike syn på kunst og kultur, estetikk, kreativitet og kreative prosesser
  • har innsikt i hvordan kunst og kultur bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, læring og danning
  • har kunnskap om lek, kreativitet og improvisasjon og hvordan dette kan skape motivasjon, identitet og selvoppfatning i arbeid med kunst- og kulturfaglige områder
  • har kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier i estetiske sammenhenger og hvordan dette kan brukes i arbeid med barn
  • har kunnskap om grunnleggende elementer og kunstneriske virkemidler innenfor kunnskapsområdet, blant annet representert ved forming, drama og musikk
  • har kunnskap om barns kompetanse, utvikling og danning innenfor kunnskapsområdet
  • har kunnskap om kultur av, med og for barn samt kulturarv i flerkulturelle perspektiver

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn
  • kan arbeide med utvalgte kulturuttrykk i et mangfoldsperspektiv
  • kan bruke digitale uttrykksformer kreativt i arbeid med barn
  • kan bruke kunstneriske uttrykk som en del av pedagogisk dokumentasjon
  • kan bruke lek som grunnlag for kunstneriske uttrykk
  • kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og læring
  • kan anvende ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige kulturtradisjoner, deriblant samiske, og utforske disse i samspill med barn

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
  • har en bevisst holdning til følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer og kan bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn
  • forstår barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk, og kjenner betydningen av og kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
  • kan ivareta mangfoldsperspektiver, deriblant kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver, i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen
  • forstår utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen

Innhold

  • Arbeid med grunnleggende elementer og kunstneriske virkemidler
  • Arbeid med utvalgte kulturuttrykk  i et mangfoldsperspektiv
  • Kunstfaglige aktiviteter for og med ulike målgrupper i barnehagen sett i lys av kunstpedagogiske prosesser
  • Barns kreative prosesser
  • Kunst- og kulturformidling
  • Multimodale og multimediale uttrykksformer
  • Bevegelse, lek, improvisasjon og komposisjon
  • Sang og spill på instrumenter
  • Todimensjonal og tredimensjonal forming
  • Fortelling og teater for barn
  • Dramaforløp

Arbeids- og undervisningsformer

  • Studentaktiviteter individuelt og i grupper
  • Forelesninger
  • Samspill og lek
  • Veiledning
  • Bruk av Canvas
  • Praksis som læringsarena, se egen emnebeskrivelse

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • All undervisning er obligatorisk
  • En individuell oppgave i forbindelse med praksis
  • Et tverrfaglig praktisk prosjekt i gruppe
  • Tre individuelle arbeider, nærmere presisert i undervisningsplanen
  • Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen, og som skal dokumenteres

Eksamen

  • Praktisk gruppeeksamen som teller 50% av den totale karakteren i emnet
  • Individuell hjemmeeksamen over 3 dager som teller 50% av den totale karakteren i emnet.

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter. Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.