Language: NOR | ENG
2019/2020

2BLSUC-1 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om barnehagens historie, kultur og egenart, lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner, herunder samiske barnehager
  • har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
  • har kunnskap om ledelse og veiledning av mennesker med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger
  • har kunnskap om makt, medvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehagen
  • har kunnskap om samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og personale

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid og pedagogisk arbeid med barn, personale og foresatte
  • kan anvende relevant profesjonsforskning i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
  • kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid
  • kan ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser
  • kan reflektere og egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan reflektere over egen dannelsesprosess og ha en kritisk tilnærming til egen profesjonsutøvelse
  • kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
  • har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
  • kan være i konstruktiv dialog med hjemmet og eksterne samarbeidspartnere
  • kan se hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
  • kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling

Innhold

  • Strukturelle, kulturelle og historiske rammer
  • Demokrati og mangfold
  • Ledelse, samarbeid og veiledning
  • Endrings-, kvalitets- og utviklingsarbeid
  • Profesjon og danning 

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger og aktiviteter
  • Seminarundervisning
  • Studentaktivitet individuelt og i gruppe
  • Veiledning
  • Bruk av Canvas
  • Praksis som læringsarena, se egen emnebeskrivelse

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • All undervisning er obligatorisk. Inntil 20% fravær kan godkjennes
  • Et individuelt skriftlig arbeid
  • Et mindre utviklingsarbeid som skal planlegges, gjennomføres og vurderes i praksis
  • Et refleksjonsnotat fra utviklingsarbeidet 

Eksamen

  • Individuell muntlig eksamen

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.