Language: NOR | ENG
2019/2020

2BFINTSEM-1 Internasjonalt semester i barnehagelærerutdanningen

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

 

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forsking om feltarbeidsmetoder
  • har kunnskap sosialantropologiske perspektiver
  • har kunnskap om kulturforskjeller
  • har kunnskap om kommunikasjon i et globalt perspektiv
  • har kunnskap om det aktuelle landet studenten skal til
  • har kunnskap om barnehager i det aktuelle landet

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn med annen kultur- og språkbakgrunn
  • kan delta i pedagogisk arbeid i barnehager i det aktuelle landet
  • kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking
  • kan analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold
  • kan lede pedagogiske prosesser i arbeid med barn i det aktuelle landet
  • kan planlegge og gjennomføre enkle undervisningssituasjoner for ansatte i barnehagene i det aktuelle landet
  • kan utføre kartleggingsoppgaver knyttet til enkeltbarnehager med mål om å utvikle kunnskap om barnehager i det aktuelle landet
  • kan utføre kartleggingsoppgaver med komparativt innhold

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
  • kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
  • kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning
  • kan formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn

Innhold

  • Aktuelle teorier om forsking generelt og om feltarbeidsmetoder
  • Sosialantropologiske perspektiver
  • Kulturforskjeller mellom Norge og det aktuelle landet
  • Kommunikasjon i et globalt perspektiv
  • Det aktuelle landet studenten skal til
  • Barnehagearbeid i det aktuelle landet

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesning og aktiviteter
  • Studentaktivitet individuelt og i gruppe
  • Veiledning
  • Bruk av læringsplattformen Canvas
  • Praksisopphold i utlandet, knyttet til barnehager og utdanningsinstitusjon
  • Rapportskriving

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • All undervisning før utreise er obligatorisk.
  • Et individuelt muntlig framlegg knyttet til foreslåtte problemstillinger før utreise
  • Arrangere workshop for barnehageansatte
  • Delta i nettsamtale
  • En skriftlig oppgave knyttet til praksisfortelling
  • Deltagelse på midtveisseminar
  • Veiledet og vurdert praksis i 10 dager = 60 timer
  • Arbeid i barnehage som en del av oppholdet, 40-45 dager som også dekker kravet om 10 dager praksis i fordypningen

Eksamen

  • Individuell muntlig eksamen, teller 40 % av samlet karakter.
  • Skriftlig rapport, teller 60 % av samlet karakter. Rapporten kan leveres individuelt eller to og to.
         
         

Begge vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.