Language: NOR | ENG
2019/2020

2BFMIBC-1 Mangfold i barnehagen, - mer enn ulike kulturer

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om samfunn, religion, livssyn og etikk
  • har kunnskap om kulturell og sosial ulikhet i det norske samfunnet og hvordan dette har innvirkning på barnehagen
  • har kunnskap om kjønns- og likestillingsspørsmål i samfunn og barnehage
  • har kunnskap om barns ulike oppvekstvilkår, om inkludering og faren for ekskludering og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner
  • har kunnskap om tilknytningsteori
  • har kunnskap om det religiøse og livssynsmessige mangfoldet i dagens barnehage, hvilke fortellinger som står sentralt og hvordan man best møter personer med ulike religioner/livssyn
  • har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns språkutvikling i et flerspråklighets- og mangfoldsperspektiv
  • har kunnskap om forskjellige syn på familie og barneoppdragelse, både innenfor egen og andres kultur og livssyn, samt har kunnskap om hvilke etiske problemstillinger dette reiser
  • har kunnskap om profesjonsetikk i et flerkulturelt perspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med et grunnleggende perspektiv om at alle mennesker har samme verdi
  • kan formidle en faglig fundert trygghet i møtet med barn med spesielle utfordringer knyttet til kultur, språk, tilknytning eller funksjonshemning
  • kan stimulere til en inkluderende barnehage ved selv å være en god rollemodell
  • kan reflektere rundt hva som former egne holdninger til det som er annerledes
  • kan samtale med barn om ulik kulturell praksis, både innenfor og på tvers av egen kultur
  • kan samarbeide med andre instanser om å gi alle barn en best mulig oppvekst, uavhengig av kultur, språk, religion, livssyn, funksjonshemning eller sosial bakgrunn
  • kan organisere inkluderende, varierte og stimulerende språkmiljø tilpasset barns ulike behov og legge til rette for et språkmiljø som reflekterer ulike aspekt ved språklig mangfold i barnehagen 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan møte etiske utfordringer knyttet til ulikhet i barnehagen, reflektere kritisk og se hvordan egne handlinger får betydning for barns livskvalitet
  • kan samarbeide med og støtte barns foresatte uansett deres sosiale, språklige, kulturelle, religiøse eller livsynsmessige bakgrunn
  • har et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne motarbeide ekskludering og fremme trygg tilknytning i barnehagen
  • kan se hvilke barn som trenger ekstra oppfølging og når eksterne samarbeidspartnere bør trekkes inn
  • har kritisk refleksjonsevne i forhold til etiske utfordringer i et mangfoldsperspektiv
  • kan vurdere og reflektere kritisk over ulike aspekt ved språklig mangfold i barnehagens språkmiljø

Innhold

  • Kulturelt mangfold
  • Sosial ulikhet
  • Kjønn og likestilling
  • Vanskelige oppvekstvilkår
  • Trygg og utrygg tilknytning
  • Inkludering og ekskludering
  • Barnehagens samarbeidspartnere
  • Religiøst, livssynsmessig og etisk mangfold
  • Fortellinger i forskjellige religioner
  • Religions- og livssynsmøter i barnehagen
  • Etiske dilemmaer i den mangfoldige barnehagen
  • Synet på familie og barneoppdragelse i utvalgte religioner og livssyn
  • Mangfold og profesjonsetiske utfordringer
  • Flerspråklighet og flerspråklig utvikling
  • Flerspråklige læringsmiljø i barnehagen og tekstkultur i et flerkulturelt perspektiv
  • Kartlegging og vurdering av barns språkferdigheter i et flerspråklig perspektiv

 

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Seminarvirksomhet
  • Studentaktiviteter individuelt og i gruppe
  • Veiledning
  • Eventuelle ekskursjoner
  • Bruk av læringsplattformen Canvas
  • Praksis som læringsarena, to uker

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • All undervisning er obligatorisk. Inntil 20 % fravær kan godkjennes.
  • Et skriftlig, individuelt arbeid
  • En individuell, skriftlig rapport fra praksis
  • Et gruppevis muntlig framlegg
  • Oppgaver knyttet til to ukers praksis, se undervisningsplan

 

Eksamen

  • Individuell skriftlig eksamen, 6 timer, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.