Language: NOR | ENG
2019/2020

2BFDYBS-1 De yngste barna i barnehagen

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:

Studenten

  • har grundig kunnskap om aktuelle teorier og forskning om de yngste barna
  • har kunnskap om den estetiske utviklingen hos de yngste barna
  • har kunnskap om aktuelle teorier og aktuell forskning om litteratur, musikk og scenekunst for og med de yngste, og om betydningen av deres møte og arbeid med disse uttrykkene
  • har inngående kunnskap om leken som fenomen i og som en arena for læring, vennskap og kontakt mellom de yngste
  • har kunnskap om det pedagogiske miljøets betydning for de yngste barna
  • har grundig kunnskap om de yngste barnas uttrykks- og samværsformer
  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om de yngste barnas språkutvikling

 

Ferdigheter:

Studenten

  • kan reflektere over eget arbeid og barnehagens indre liv ut fra faglige og etiske perspektiver knyttet til de yngste barna
  • kan framstå som reflektert profesjonsutøver som faglig kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • kan skape estetiske opplevelser innenfor drama/teater, litteratur og musikk for de yngste barna
  • kan tilrettelegge og formidle barnehagens faglige innhold, med særlig vekt på emnets fagkomponenter norsk, drama/teater og musikk, på en måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
  • kan legge til rette for pedagogiske prosesser og støtte de yngste barnas nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser
  • kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med de yngste barna, preget av vilje til innlevelse, inntoning, sensitivitet i samspill med og anerkjennelse av hvert enkelt barn og gruppen som helhet
  • kan delta i en pågående samfunnsdebatt om de yngste barnas liv i barnehagen
  • kan vise stor grad av toleranse, interesse og respekt for de yngste barnas mangfold, særegne behov og læringsmuligheter
  • kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med de yngste barnas utvikling, lek, læring og danning
  • kan reflektere over de ansattes rolle i aktiviteter og samspill med de yngste barna
  • kan delta aktivt i faglige diskusjoner knyttet til pedagogisk arbeid med de yngste barna
  • vise forståelse for betydningen av et nært samarbeid med foreldre til de yngste barna

 

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til arbeid med de yngste barna
  • kan vise stor grad av toleranse, interesse og respekt for de yngste barnas mangfold, særegne behov og læringsmuligheter
  • kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med de yngste barnas utvikling, lek, læring og danning
  • kan reflektere over de ansattes rolle i aktiviteter og samspill med de yngste barna
  • kan artikulere og formidle muntlig og skriftlig sin kompetanse om pedagogisk arbeid med de yngste barna

 

Innhold

  • De yngste barnas kroppslige erfaringer som grunnlag for danning
  • Sanseinntrykk og sanseuttrykk
  • Tilknytning, relasjoner og omsorg
  • Vennskap mellom de yngste barna
  • De yngste barnas medvirkning og forhandlinger i felleskapet
  • Lekende samværsformer, bevegelse og undring
  • De yngste barnas språkutvikling og sammenhenger mellom språk, identitet, miljø og estetiske aktiviteter
  • Litteratur som utgangspunkt for kunsthendelser og opplevelser for de yngste barna
  • Drama/teater som trening i lekfullt samvær og samspill med - og anerkjennelse av - de yngste barnas særegne kommunikasjon
  • Musikk som opplevelse, identitet, kommunikasjon og samhandling for de yngste barna
  • Profesjonsetiske perspektiver
  • De pedagogiske rommene som lek- og læringsarena
  • Samarbeid til barnets beste med interne og eksterne aktører

Arbeids- og undervisningsformer

  • Undervisningen vil foregå på ulike læringsarenaer ute og inne
  • Forelesninger
  • Seminarvirksomhet
  • Studentaktivitet individuelt og i gruppe
  • Praktiske øvelser og aktiviteter
  • Veiledning
  • Bruk av Canvas
  • Praksis som læringsarena, 2 uker

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • All undervisning er obligatorisk
  • Et praksisrelatert tverrfaglig gruppearbeid
  • En individuell fagtekst
  • Deltakelse i seminar med analyse av praksisfortellinger
  • Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen, og som skal dokumenteres
  • Oppgaver knyttet til to ukers praksis, se undervisningsplan

Eksamen

  • Individuell skriftlig eksamen, 6 timer

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

  • Emnets pensumliste