Language: NOR | ENG
2019/2020

2BFSLFS-1 Språkstimulering og litteraturformidling

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskaper

Kandidaten 

  • har kunnskaper om nyere teorier og forskning om barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, særlig i et flerspråklighets- og mangfoldsperspektiv
  • har kunnskap om vurdering av barns språkferdigheter
  • har kunnskap om barnelitterære sjangrer i ulike medier
  • har kunnskap om barns møter med barnelitterære sjangrer i ulike medier

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan reflektere rundt sin og andres rolle som språklige rollemodeller
  • kan organisere et inkluderende, variert og stimulerende språkmiljø tilpasset barns ulike behov
  • kan sikre kvalitet og kulturelt mangfold i barnehagens litteratur- og tekstformidling
  • kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangrer i ulike medier
  • kan tilrettelegge for barns møter med barnelitterære sjangrer i ulike medier
  • kan forholde seg kritisk og kreativt til IKT som didaktisk verktøy i arbeidet med språk og litteratur

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan vurdere og reflektere over barnehagens arbeid med litteratur- og språkdidaktikk, særlig i et mangfolds- og flerspråklighetsperspektiv
  • kan kommunisere og drøfte litteratur- og språkdidaktiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • forholder seg aktivt til nyere forskning på barnelitteratur og barnespråk
  • mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

Innhold

  • Flerspråklighet og flerspråklig utvikling
  • Flerspråklige læringsmiljø i barnehagen
  • De yngste barnas språkutvikling
  • Kartlegging og vurdering av barns språkferdigheter
  • Nyere bildebøker i møte med barnehagens litterære tradisjon
  • Digital barnelitteratur
  • Skrift- og bildekultur i et mangfolds- og flerspråklighetsperspektiv
  • Tidlig skriving og tidlig lesing
  • Vurdering og formidling av barnelitteratur
  • Småbarnsbildeboka og de yngste barna
  • Utvikling av språklig bevissthet
  • Barns møter med litterære tekster i ulike sjangrer og medier

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger og aktiviteter
  • Seminarundervisning
  • Studentaktivitet individuelt og i gruppe
  • Bruk av læringsplattformen Canvas
  • Veiledning
  • Praksis som læringsarena, 2 uker

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • All undervisning er obligatorisk
  • Et muntlig framlegg
  • Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen, og som skal dokumenteres
  • Oppgaver knyttet til to ukers praksis:
    • Individuell planlegging og gjennomføring av et didaktisk opplegg
    • Et antall mindre oppgaver, se undervisningsplan

Eksamen

  • Individuell mappeinnlevering som teller 50 % av den totale karakteren i emnet. Mappen skal bestå av de to obligatoriske, individuelle skriftlige arbeider, den ene er en praksisrapport knyttet til individuell planlegging og gjennomføring av et opplegg i praksis, det andre er en individuell fagtekst.  Mappen skal avspeile bredden i fordypningen.
  • Individuell muntlig eksamen som teller 50 % av den totale karakteren i emnet.  

Vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter. Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet. Det gis én sluttkarakter.