Language: NOR | ENG
2019/2020

AVM1002/1 Filmhistoriens sentrale verker

Læringsutbytte

 

Kunnskaper

  • Kandidaten har kunnskap om de sentrale filmenes betydning i filmhistorien.
  • Kandidaten har kunnskap om hvordan de aktuelle filmene kan forstås i lys av tiden
    de er laget i, det være seg kulturelt, økonomisk, politisk og teknologisk.
  • Kandidaten kan skille mellom filmenes ulike sjangre og estetiske uttrykk, og
    plassere dem i kultur- og stilhistorisk sammenheng.

 

Ferdigheter

  • Kandidaten kan innhente relevante opplysninger om historiske filmer, analysere og plassere dem i deres filmatiske, kulturelle og samfunnsmessige kontekst.
  • Kandidaten kan drøfte filmenes verdi i forhold til vår tids film - og TV-kultur.
  • Kandidaten kan uttrykke seg skriftlig og muntlig om sentrale verker og epoker i filmhistorien.
  • Kandidaten kan reflektere over filmmediets relevans i lys av vår tids filmkunst og populærkultur.

 

Generell kompetanse

  • Kandidaten har oversikt over filmens historie og dens forbindelseslinjer til den allmenne kultur- og samfunnshistorie.
  • Kandidaten kan gjennom sine analytiske ferdigheter reflektere over verdien av den enkelte film i et både historisk og nåtidig perspektiv.
  • Kandidaten kan gi faglig funderte tilbakemeldinger på andres arbeid, og kan justere eget arbeid under veiledning.

Innhold

Å se film fra det 20.århundre gir oss innsikt i hva man til ulike tider har ansett som god underholdning, men også høyverdig kunst. Ved å fordype seg i noen av filmhistoriens beste og mest representative verker, vil vi se forbindelseslinjer til nåtidens filmer og TV-serier og forstå sammenhenger mellom historie og samtid.  «Filmhistoriens sentrale verker» tilbyr basiskunnskap om filmhistoriens utvikling, særlig Europa, USA og Skandinavia, men har som formål også å undersøke enkelte filmer i et bredere perspektiv. Hva kan vi lære om datidens mennesker og samfunn gjennom filmene? Hvilken form for underholdning og hvilken type innsikt tilbyr for eksempel en ‘neorealistisk’ film i forhold til en ‘Ny Bølge’ film? Hva er det ved disse sentrale verker som fortsatt kan gi oss store opplevelser?

For å svare på slike spørsmål er dette emnet organisert som en serie casestudier rundt én til to filmer fra hver periode eller retning. Felles for alle verkene er at de har satt varige spor og blitt referansefilmer for ulike epoker, fortellemåter, sjangre og stiltrender. Det legges vekt på å gå i dybden av enkeltfilmer og å diskutere og perspektivere dem. Hovedfokus ligger på den estetiske filmhistorien, men også økonomiske, teknologiske og politiske aspekter vil bli inndratt. En elementær innføring i filmanalyse utgjør en del av opplegget.

Filmhistoriens sentrale verker gjennomgås kronologisk og etter tematiske sammenhenger der det gjøres konkrete sammenligninger med vår tids filmer og TV-serier. Eksempler på mer overordnede temaer for et casestudie kan være ‘Stumfilmer i skyggen av første verdenskrig’ og ‘Det subjektive filmuttrykket i 60-tallets kunstfilmer’, ‘Steven Spielbergs betydning for New Hollywood’, ‘Betydningen av nettstrømming for TV serier.’

En mindre del av emnet konsentrerer seg om dokumentarfilm og norsk film. 

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av forelesninger, seminarer og individuelle skriftlige innleveringer.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Tre individuelle skriftlige arbeid
  • To gruppearbeid med seminarpresentasjon
  • Deler av undervisningen er obligatorisk

Eksamen

Emnet består av to deler:

  • En skriftlig hjemmeeksamen
  • Muntlig eksamen (justerer den skriftlige karakteren)

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer A-F.