Language: NOR | ENG
2019/2020

3KRI130 Krisekommunikasjonsledelse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om ulike teorier og metoder i krisekommunikasjonsledelse
  • har kunnskaper om organisasjoners virkemåter og hvordan organisasjoner kan anvende kommunikasjon før, under og etter krisesituasjoner
  • har kunnskap om medienes rolle i krisekommunikasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere, analysere og reflektere over kommunikasjonsmessige utfordringer og problemstillinger innenfor alle typer kriser
  • kan anvende kommunikasjonsstrategier i kriser
  • kan analysere krisesituasjoner

Generell kompetanse
Studenten

  • ha oppøvd en selvstendig og reflekterende holdning til hvordan krisekommunikasjon kan brukes før, under og etter krisesituasjoner. 

Innhold

  • Strategisk krisekommunikasjonsplanlegging
  • Informasjonsberedskapsplaner
  • Statens informasjonspolitikk
  • Kommunikasjon i beredskap
  • Kommunikasjon og samvirke
  • Sektorovergripende samordning
  • Mediehåndtering
  • Sosiale medier og krisehåndtering
  • Virksomhetens omdømme
  • Retorisk forsvarsstrategi
  • Etikk og samfunnsansvar

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er organisert som samlinger. Læringsplattformen Fronter blir brukt mellom samlingene. Forelesninger og seminarer med gruppearbeid og individuelt arbeid. Case vil bli brukt på seminarer for å koble teori og praksis.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

Èn skriftlig innleveringsoppgave, individuelt eller i gruppe på 2-6 personer.

Eksamen

6 timers skriftlig individuell skoleeksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.