2019/2020

3ORG240 Tjenestelogikk og tjenesteinnovasjon

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om framveksten og utviklingen av tjenestevitenskap som fag
  • har kunnskap om sentrale betraktningsmåter, begreper, modeller innenfor moderne tjenestevitenskap
  • har kunnskap om sentrale tema innenfor tjenesteinnovasjon
  • har kunnskap om likheter og forskjeller mellom offentlig og markedsrettet virksomhet
  • har kunnskap om særskilte utfordringer i møter med publikum
  • har kunnskap om lederverktøy i forbedrings- og nyskapingsarbeid

Ferdigheter
Studenten

  • har evne til å definere, analysere og reflektere over praktiske utfordringer i brukerrettet og samfunnsrettet tjenestevirksomhet
  • kan anvende grunnleggende tjenestefaglige begreper og betraktningsmåter for å forstå og håndtere praktiske utfordringer i tjenestevirksomheter med særlig fokus på forbedrings- og  nyskapingsarbeid, og med spesiell vekt på lederrollen

Generell kompetanse
Studenten

  • har oppøvd forståelse for hvilken plass ulike typer tjenester og tjenesteressurser har i brukernes hverdag og i et samfunnsperspektiv, hvordan tjenester skapes i et komplekst samspill mellom ulike aktører, på ulike arenaer og gjennom anvendelse av både menneskelige, digitale og fysiske ressurser.

Innhold

  • Tjenestedominant logikk
  • Likheter og forskjeller mellom offentlig og markedsrettet virksomhet
  • Brukerorientering og brukerdialog
  • Tjenestekvalitet og kvalitetsrettet arbeid i praksis
  • Tjenesteinnovasjon i teori og praksis
  • Spesielle utfordringer knyttet til brukerrelasjoner i publikumsnære virksomheter
  • Sentrale utfordringer og verktøy i rollen som leder i en tjenestevirksomhet

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og gruppearbeid

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

En skriftlig innleveringsoppgave, individuelt eller i grupper på inntil tre personer. 

Eksamen

48 timers skriftlig, individuell hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er lavest beståtte karakter.