Language: NOR | ENG
2019/2020

1MFV1041 Helsepsykologi

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om og forståelse av grunnleggende begreper innen helsepsykologi
  • har inngående kunnskap om og forståelse av hvordan stress kan påvirke helse gjennom biologiske prosesser samt helserelatert atferd
  • har inngående kunnskap om og forståelse av ulike motivasjons- og atferdsteorier som er sentrale innen helsefremming
  • har kunnskap om forskningsbaserte individuelle, sosiale og miljømessige tiltak som kan fremme helsefremmende atferd

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier, modeller og aktuell forskningsbasert kunnskap i helsepsykologi for å vurdere og planlegge folkehelsetiltak på en kritisk og reflektert måte
  • kan kritisk vurdere viktighet av individuelle, sosiale og miljømessige faktorer som kan fremme stressmestring hos enkeltindivider og ulike grupper i samfunnet
  • kan analysere ulike helserelaterte atferder ut i fra eksisterende teorier og aktuell forskningslitteratur på en kritisk og reflektert måte
  • kan kritisk vurdere teorier og modeller innen helsepsykologi og deres anvendbarhet for å kunne legge til rette for helsefremmende tiltak hos enkeltindivider og ulike grupper i samfunnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap og forståelse av teorier og modeller innen helsepsykologi for å analysere helserelaterte atferder i spesifikke målgrupper
  • kan planlegge og vurdere forskningsbaserte tiltak rettet mot ulike målgrupper og spesifikke folkehelseutfordringer ved bruk av relevante psykologiske teorier

Innhold

  • Helsepsykologi i et folkehelseperspektiv
  • Teori- og forskningsbasert praksis
  • Grunnleggende begreper innen kognitiv- og sosialpsykologi (kognisjon, oppfatning, følelser, tro, holdninger, mestringsforventning, læringsprosesser)
  • Stress, mestring og helse; individuelle, sosiale og miljømessige perspektiver.
  • Sentrale motivasjon- og atferdsteorier (selvbestemmelse teori, helseoppfatningsmodellen, sosialkognitiv teori, teorien om planlagt atferd)
  • Oversikt over og kritisk vurdering av forskningsbaserte strategier som kan fremme helsefremmende atferd på gruppe- og individnivå.

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Kollokviegrupper
  • Presentasjoner
  • Oppgaveskriving

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Deltakelse på samlinger (minimum 80%)
  • En plenumspresentasjon basert på utkastet til en skriftlig oppgave

Eksamen

Individuelt skriftlig essay med utgangspunkt i eget litteratursøk, som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter.

Eksamen kan gjennomføres på norsk.