Language: NOR | ENG
2019/2020

1FRL11 Friluftsliv

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om den historiske bakgrunn for fremvekst av norske og samiske friluftslivstradisjoner
  • har kunnskap om friluftsliv som et helsefremmende og kulturelt fenomen og om hvordan denne kunnskapen legitimerer friluftsliv som en del av elevens opplæring
  • har kunnskap om lover og politiske føringer som danner rammene for friluftsliv i Norge og i grunnopplæringen
  • har kunnskap om forskjellige pedagogiske og fagdidaktiske perspektiver og hvordan disse kan anvendes enkeltvis eller integrert i friluftslivsundervisning
  • har kunnskap om bekledning og funksjonelt utstyr til bruk på ferder av forskjellig varighet og til forskjellige årstider
  • har grunnleggende natur- og kulturkunnskap
  • har kunnskap om grunnleggende førstehjelp relatert til friluftslivsaktiviteter

Ferdigheter

Kandidaten

  • har grunnleggende friluftslivsferdigheter i møte med naturen til forskjellige årstider
  • kan praktisere prinsippet om sporløs ferdsel og ferd etter evne
  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen friluftsliv
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere friluftslivsferder med skoleelever
  • kan legge til rette for undervisning med utgangspunkt i forskjellige friluftslivstradisjoner
  • kan planlegge og evaluere feltarbeid ut fra gitte retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet (HMS)
  • har ferdigheter i grunnleggende førstehjelp relatert til friluftslivsaktiviteter  
  • mestrer navigasjon og kan ta sikre veivalg ved bruk av kart og kompass samt GPS

 Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan utarbeide gjennomgående helhetlige planer for opplæring i friluftsliv i grunnopplæringen med vekt på progresjon fra det kjente til det ukjente og fra korte læringsøkter til ferder
  • kan reflektere over friluftslivets egenverdi og nytteverdi, generelt og som en del av grunnopplæringen
  • kan reflektere over og stille seg kritisk til et stadig sterkere fokus på utstyr som grunnlag for å drive et enkelt friluftsliv

Innhold

  • Grunnleggende ferdigheter innen forskjellige ferdselsformer i ulike naturtyper
  • HMS
  • Ferdplanlegging, ferd etter evne og normer for ferd
  • Natur- og kulturlære
  • Friluftslivets tradisjon, egenart og verdi, og utviklingen av det ”moderne” friluftslivet.
  • Lover og regler
  • Friluftsliv i forskjellige tradisjoner
  • Friluftslivets plass i grunnopplæringen
  • Didaktiske og metodiske problemstillinger i friluftsliv
  • Sosialisering i og gjennom friluftsliv.
  • Friluftsliv i et økologisk perspektiv knyttet til bærekraftig utvikling
  • Praktiske prosjekter i skolen

Arbeids- og undervisningsformer

  • Feltarbeid/ekskursjoner
  • Prosjektarbeid
  • Egenferder
  • Forelesning
  • Gruppearbeid
  • Veiledning
  • Bruk av læringsplattform (Fronter)

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Aktiv deltagelse i minimum 10 døgn på barmark og minimum 5 døgn på snø, inklusiv forarbeid og etterarbeid
  • Gjennomføre 3 feltarbeid organisert som egenferd i henhold til internkontrollen ved Høgskolen i Innlandet
  • Rapportering fra hvert feltarbeid i henhold til internkontrollen ved Høgskolen i Innlandet. Rapportene vurderes til godkjent/ ikke godkjent
  • Mestre grunnleggende ferdigheter som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Følgende ferdigheter vil bli evaluert: Orientering, ly og leir, utstyrshåndtering og bruk av bekledning, mat og ernæring i friluftsliv, praktisk ferdplanlegging, sikkerhetsvurdering, grunnleggende førstehjelp, gruppeledelse og sporløs ferdsel.

Eksamen

Praktisk-metodisk eksamen med muntlig høring. Eksamensoppgavene trekkes senest 48 timer før eksamen. Studentene utarbeider et skriftlig dokument som leveres inn i forkant. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste karakter for bestått.