Language: NOR | ENG
2019/2020

1LUM01 Læring og undervisningsmetoder

Læringsutbytte

 Ved fullført emne skal kandidaten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Kandidaten 

  • har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for læring
  • Har kunnskap om grunnleggende begreper knyttet til motivasjon og mestringsklima.
  • har kunnskap om sammenhengen mellom sentrale bestemmelser og praksis
  • har kjennskap til hvilke utfordringer man kan møte i læringsarbeidet for ulike grupper
  • kjenner til skolens styringsdokumenter og vurderingsordning
  • har kunnskap om ulike lederstiler og hvilken betydning de har for kommunikasjon, motivasjon, læring og utvikling.
  • har kunnskaper om lek som fenomen og lekens plass i bevegelseskulturen

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende fagdidaktiske teorimodeller i egen praksis 
  • kan kan anvende- og begrunne valg av ulike undervisningsmetoder
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere læringsaktiviteter tilpasset ulike målgrupper
  • kan skape mestringsarenaer og gode betingelser for læring

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Har et bevisst forhold til formidling av fysisk aktivitet og egen rolle som lærer

Innhold

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av læring med bakgrunn i skolens planverk
  • Læringsmetoder
  • Motivasjonsteorier og anvendelse av disse
  • Kommunikasjon som fenomen og kommunikasjonsferdigheter, skriftlig og muntlig
  • Sentrale fagdidaktiske begreper med utgangspunkt i fagdidaktisk relasjonstenkning
  • Styrende dokumenter for skolen
  • Tilrettelagt opplæring (differensiering)
  • Bevissthet om egen rolle som leder i forhold barn og unge

Arbeids- og undervisningsformer

  • Studieturer/ekskursjoner
  • Praktisk arbeid
  • Forelesning
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Veiledning
  • Muntlige og skriftlige presentasjoner
  • Bruk av læringsplattform

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  1. Ett muntlig fremlegg i gruppe (inntil 4 studenter i gruppen).
  2. Evaluere ett undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplanverk og didaktisk relasjonsmodell i gruppe på 2-3. Undervisningsopplegget gjennomføres
    i emnet 1GA11-2 eller 1IDRA01-2.
  3. Oppsummeringsseminar om undervisning og læring, fag og elever i lys av læreplaner og profesjonsetiske perspektiver for trinn 1-7 i grunnopplæringen etter praksis. Arbeidskravet er parallelt med emneplan praksis 1.studieår. Oppsummeringsseminaret består av tre deler; tilstedeværelse (a), muntlig fremlegg (b) og refleksjonsnotat (c). Del a og b må være godkjent for å bestå praksis 1.studieår. Del c må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emnet Læring og undervisningsmetoder.

På grunn av Koronapandemien ble det vår 2020 gjort endringer i obligatoriske arbeidskrav på emnet. De nye arbeidskravene er:

  1. Ett muntlig fremlegg i gruppe (inntil 4 studenter i gruppen).
  2. Evaluere ett undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplanverk og didaktisk relasjonsmodell i gruppe på 2-3. Undervisningsopplegget gjennomføres
    i emnet 1GA11-2 eller 1IDRA01-2.
  3. Oppsummeringsseminar utgår.

Eksamen

 

Individuell praktisk-metodisk eksamen, som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

På grunn av Koronapandemien ble det vår 2020 gjort endringer i eksamensform på emnet. Den nye eksamensformen er:

Individuell 48 timers hjemmeeksamen som vurderes med gradert bokstavkarakter fra 1_E, der E er laveste ståkarakter.