Language: NOR | ENG
2019/2020

1OI11 Optimalisering i idretten

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

 

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om mentale treningsteknikker og innvirkningen på prestasjon, utvikling, og opplevelse for trenere og utøvere
  • har forståelse for sammenhengen mellom restitusjon, kosthold og ernæring, skader og sykdom 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teknikker og ferdigheter innen idrettspsykologi for å legge til rette for optimal prestasjon, opplevelse og helhetlig utvikling
  • kan legge til rette for optimal balanse mellom trening og restitusjon spesielt med tanke på skade- og sykdomsforebyggende arbeid
  • kan integrere kunnskap om mental og fysisk trening
  • kan gjennomføre relevante tekniske eller teknisk-taktiske analyser for å optimalisere prestasjonsevne i egen fordypningsidrett
  • kan anvende teknikker og ferdigheter innen idrettspsykologi for å regulere egen atferd, læring og opplevelse som trener

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap om fysiologiske prosesser, funksjonell anatomi, biomekaniske prinsipper og psykologiske prosesser i en helhetlig trenervirksomhet for å optimalisere prestasjon og utvikling for utøvere
  • kan holde seg oppdatert på fagområder som er viktig for prestasjonsutvikling i egen fordypningsidrett
  • kan vurdere og reflektere over egen trenerkompetanse i forhold til de krav som stilles på høyere nivå i fordypningsidretten, og kan sikre relevant idrettsfaglig spisskompetanse for å optimalisere prestasjon og utvikling for utøvere

Innhold

  • Mentale treningsteknikker i praksis
  • Formtopping
  • Totalbelastning, overtrening, utbrenthet
  • Spiseforstyrrelser
  • Retur fra skade
  • Optimalisering før og etter konkurranse
  • Optimal prestasjonsutvikling gjennom idrettskarrieren

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Problembasert læring
  • Case-studier
  • Praktiske aktiviteter
  • Seminarer
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

3 individuelle oppgaver som skal presenteres i plenum

4-6 individuelle skriftlige oppgaver

Eksamen

Muntlig individuell eksamen som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter