Language: NOR | ENG
2019/2020

IDT1101 Idrettssosiologi

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

 

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om dagens organisering av norsk idrett, sett i lys av den historiske utviklingen
  • har kunnskap om forholdet mellom idrett og media
  • har kunnskap om hvordan sosial ulikhet påvirker norsk idrett
  • har kunnskap om ulike former for trakassering i idretten
  • har kunnskap om idrettsetikk og NIF’s retningslinjer for treneradferd
  • kan lese, forstå og vurdere vitenskapelig litteratur

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sosiologisk teori for å belyse sentrale utfordringer i idretten
  • kan reflektere omkring idrett som ungdomskultur
  • kan reflektere kritisk omkring forholdet mellom topp og bredde
  • kan målbære gode holdninger i idretten
  • kan lese, forstå og diskutere idrettssosiologisk forskning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk omkring moralske og etiske problemstillinger i idretten
  • kan reflektere kritisk omkring hvordan sosiale faktorer påvirker barn- og ungdoms erfaringer med idrett

Innhold

  • Framveksten- og moderniseringen av norsk idrett
  • Idrettsdemokratiet
  • Idrettens sosiale og kulturelle reproduksjon
  • Fair play, juks, doping, vold og korrupsjon
  • Idrett og kommersialisering
  • Maktforholdet mellom idretten, media og markedet
  • Idretten som sosial arena
  • Egenorganisert idrett og subkulturer
  • Kontekstforståelse i kvalitative studier

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Problembasert læring
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Seminarer

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • En gruppeoppgave som skal presenteres i plenum.
  • 5-8 individuelle resymé av utvalgt vitenskapelig litteratur (artikkel, bokkapittel etc.)

Eksamen

4 timer individuell skriftlig skoleeksamen som vurderes med gradert bokstavkarakter A-F der E er laveste ståkarakter