Language: NOR | ENG
2019/2020

IDT2003 Anvendt idrettsfysiologi

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

 

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om prinsipper og metoder for trening og treningsplanlegging
  • har kunnskap om funksjonell anatomi, fysiologi og mekanikk
  • forstår og kan forklare betydningen av basistrening i egen fordypningsidrett
  • har kunnskap om ernæring, ernæringens betydning i forbindelse med idrett og sammenhengen mellom kosthold og idrettslige prestasjoner
  • kjenner til de vanligste idrettsskadene i egen fordypningsidrett, og kan de viktigste prinsippene for forebygging og oppbygging etter slike skader
  • har kunnskap om eksperiment som studiedesign

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge trening for større treningseffekt og økt prestasjonsevne hos utøvere i egen fordypningsidrett
  • kan utføre relevante beregninger, vurderinger, tester, bevegelsesanalyser og hensiktsmessige testbatterier i egen fordypningsidrett
  • kan anvende basistrening hensiktsmessig som skadeforebyggende og prestasjonsutviklende trening, generelt og spesifikt mot egen fordypningsidrett
  • kan gi utøvere enkle råd om kosthold og ernæring
  • kan lese, forstå og diskutere forskningsresultater relatert til anvendt idrettsfysiologi

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende prinsipper og metoder for trening, og funksjonell anatomi, fysiologi og mekanikk på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • kan legge til rette for trening som er hensiktsmessig for utøvere i et livsløpsperspektiv

Innhold

  • Langsiktige og kortsiktige treningsplaner med vekt på det langsiktige perspektivet
  • Tester
  • Bevegelsesanalyse
  • Basistrening
  • Idrettsernæring
  • Sentrale statistiske begreper

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Problembasert læring
  • Praktiske aktiviteter
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Veiledning

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

Minimum 80% aktiv deltagelse i praktisk undervisning

4-6 skriftlige rapporter i gruppe

Eksamen

4 timer individuell skriftlig skoleeksamen som vurderes med gradert bokstavkarakter A-F der E er laveste ståkarakter