Language: NOR | ENG
2019/2020

4PM42 Vitenskapelig metode

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapsteori
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen
  • har forståelse av forskningsetikk innen det spesifikke fagområdet psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om relevante kvalitative og kvantitative forskningsdesign

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre et systematisk litteratursøk
  • kan bruke relevante begrep, teorier og perspektiv kritisk i utforming av en problemstilling innenfor psykisk helsearbeid
  • kan planlegge og begrunne både et kvalitativt og kvantitativt forskningsprosjekt med forankring i relevant litteratur 
  • kan ivareta forskningsetiske prinsipper, retningslinjer og lover, i et forskningsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende relevante metoder i forskning innen psykisk helsearbeid med særlig vekt på praksisnær kunnskapsdannelse
  • kan systematisere og formidle forskning innen psykisk helsearbeid

Innhold

  • Vitenskapsteori
  • Forskningsprosessen
  • Brukermedvirkning i forskning
  • Kritisk evaluering og gjennomgang av forskningslitteratur
  • Design og prosess i kvalitative og kvantitative studier
  • Metoder for datainnsamling for kvalitativ og kvantitativ metode
  • Det kvalitative forskningsintervjuet
  • Grunnleggende analyse av kvantitative og kvalitative data og bruk av statistikkanalyseprogrammer
  • Begreper og metoder for kvalitetsvurdering av metoder og forskning 
  • Forskningsetikk 

Arbeids- og undervisningsformer

  • Forelesninger
  • Workshop
  • Veiledning
  • Gruppearbeid
  • Arbeidsoppgaver

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Metodeveiledning i gruppe
  • En arbeidsoppgave i gruppe, med fremlegg 
  • En individuell oppgave knyttet til litteratursøk

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste stå karakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Ingen.