2019/2020

6JB220 Plantekultur 1

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap
Studenten

  • har bred kunnskap innen jord og gjødsling som inkluderer jordarters dyrkingsegenskaper, næringsstoffenes påvirkning på plantevekst og sammenhengen mellom gjødsling, miljø og plantevekst.
  • har kunnskaper innen ugras og andre skadegjørere og hvordan vekstskifte og kunnskap om artenes biologi kan anvendes i bekjempelsen av aktuelle problem.
  • har oversikt over ulike kjemiske midler og hvordan de anvendes i landbruket.
  • kjenner til hovedprinsippene innen planteforedling og hvordan produksjon av såvarer foregår i Norge.

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende opparbeidet kunnskap og nettbaserte kilder for å lage en konkret gjødselplan og foreslå tiltak for å redusere ugras og andre skadeorganismer for et aktuelt bruk.
  • kan lage en egen referansesamling av ugras og identifisere ugras på ulike vekststadier
  • kan gjøre rede for eventuelle vekstproblem og mangelsymptom i kulturvekster

Generell kompetanse
Studenten

  • har forståelse for samspillet mellom planter, jord, jordarbeiding, gjødsling og miljø.
  • vet hvordan man best håndterer problemer med ugras og skadegjørere i dyrkingen.
  • kan formidle fagstoff både skriftlig og muntlig, samt reflektere over egen læring.

Innhold

  • Jord som dyrkningsmedium
  • Betydningen av vekstskifte
  • Planteforedling og såvarer
  • Gjødsling
  • Vanning
  • Ugras
  • Plantevern

Arbeids- og undervisningsformer

Problembasert læring som inkluderer forelesninger, øvelser, utferder og oppgaver.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

Krav om minimum 70% deltakelse på:

  • Øvelser
  • Utferder
  • Oppgaver

Eksamen

  • Individuell innleveringsoppgave (teller 40%)
  • Refleksjonsdokument (teller 10%)
  • Muntlig individuell eksamen (teller 50%).

Vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Det forutsettes at alle deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.