3MSM130 / KMSM130 Kvantitativ metode
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsdesign, innhenting av empiri, analyse og tolking av kvantitative undersøkelser (k1)
- har inngående kunnskap om grafiske fremstillinger og ikke-parametriske metoder (k2)
- har inngående kunnskap om parametriske tester slik som multippel regresjonsanalyse, regresjonsforutsetninger og faktoranalyser og clusteranalyser (k3)
- har inngående kunnskap om personvernordninger for kvantitative analyser (k4)
- har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern (k5)
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet) (f1)
- kan strukturere og formulere komplekse metodiske resonnementer (f2)
- har det nødvendige vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlaget for å gjennomføre kvantitative undersøkelser, samt kan vurdere andres arbeider (f3)
- behersker kvantitativ metode og forskningsopplegg gjennom å kunne designe og lage et spørreskjema, samt anvende ikke parametriske og parametriske tester i analysearbeid (f4)
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern (g1)
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen og kan velge forskningsmetode basert på en problemstilling (g2)
- kan på selvstendig grunnlag fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering i forskningsdesign og metodevalg (g3)
- har grunnlag for å kommunisere og diskutere metodiske problemstillinger, forskningsdesign og metodevalg innenfor bedriftsøkonomiske/administrative fagområder (g4)
Innhold
- Vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlaget for å gjennomføre kvantitative undersøkelser, vurdering av andres arbeider
- Forskningsdesign
- Innhenting av empiri, analysere og tolking av kvantitative undersøkelser
- Grafiske fremstillinger og ikke-parametriske tester
- Parametriske tester slik som multippel regresjonsanalyse, regresjonsforutsetninger og faktoranalyser og clusteranalyser
- Personvernordninger for kvantitative analyser
- Undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet)
- Forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern
- Har inngående kunnskap om forskningsprosessen og kan velge forskningsmetode basert på en problemstilling
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger. Oppgaveløsning, individuelt og i grupper. Øvelser i bruk av statistikkprogram og bruk av instruksjonsvideoer.
Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges
- Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling. Oppgavene er basert på et gjennomgående case (datasett deles ut) og skal løses i grupper på inntil tre studenter. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper. Minimum tre av fire oppgaver må være vurdert til godkjent.
- Frammøte på 50 % av emnets underviste timer.
Eksamen
- 4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen (teller 60% av karakteren) og
- semesteroppgave i gruppe på inntil tre personer (teller 40% av karakteren). Semesteroppgaven krever bruk av statistikkprogram. Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal være bestått.
Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt for semesteroppgaven.
Ingen hjelpemidler tillatt ved skoleeksamen.