Language: NOR | ENG
2019/2020

3MMF200 Markedsføringsledelse og strategisk kommunikasjon

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om markedsføringens rolle i virksomheten og kan identifisere relevansen av nye teoretiske begreper, samt bruke dem til utvikle markedskommunikasjonsstrategier (k1)
  • har inngående kunnskap om de skiftende strategiske kontekstene som markedskommunikasjon må kunne utøves innenfor (k2)
  • har inngående kunnskap om merkebygging som en langsiktig investering (k3)
  • har inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for markedsføringsledelse (k4)
  • har inngående kunnskap om hvordan man analyserer rollen til, og påvirkning av, merker i et markedsføringsmessig, sosiologisk og kulturelt perspektiv (k5)
  • har avansert kunnskap om betydningen av merkebygging og omdømme og deres effekt på forbrukeratferd (k6)

Ferdigheter 

Studenten

  • kan innhente, analysere og tolke informasjon fra markedsrelaterte kilder og forholde seg kritisk til informasjonskildene som kan ha betydning for virksomhetens verdiskaping og markedsrelasjoner (f1)
  • kan analysere og argumentere for konkurrerende ideer og teorier, samt begrunne virksomhetens valg av markedsstrategier (f2)
  • kan bruke relevante metoder for å analysere kommunikasjonsplattformer i utviklingen av effektive tiltak mot ulike markedsutfordringer (f3)
  • kan anvende markedsføringskunnskapen på nye områder for å bedre virksomhetens verdiskaping (f4)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere etiske forhold rundt markedsføringens strategiske konsekvenser (g1)
  • kan anvende kunnskap om markedsføringsledelse og kommunikasjon på nye områder for å imøtekomme virksomheters utfordringer (g2)
  • kan argumentere for egne ideer, beslutninger og anbefalinger innenfor markedskommunikasjon og merkebygging (g3)
  • kan kommunisere markedsføringsfaglige problemstillinger innad i virksomheten og til eksterne samarbeidsaktører (g4)

Innhold

  • Markedsføringens betydning for virksomheten og dens innflytelse i virksomhetens styrende organer
  • Markedskommunikasjonens strategiske betydning for relasjoner og posisjon
  • Modeller for markedskommunikasjon herunder Integrert markedskommunikasjon (IMC) og relasjonskommunikasjon.
  • Kommunikasjon og utvikling av nye verktøy innen E-markedsføring
  • Merkebygging og betydningen av merkeledelse
  • Merkepersonlighet, merkeverdier og forbrukertilnærminger
  • Merker i et konkurranseutsatt og komplekst miljø - posisjonering i hodet på kundene
  • Dekodingen og dekonstrueringen av merker gjennom åpne og skjulte merkeverdier
  • Flytting av identitet og merkeutvidelser
  • Teknologiens betydning for virksomhetens strategiske kommunikasjon og merkebygging
  • De etiske implikasjonene av markedsføring, kommunikasjon og samfunnsansvar

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsing, case og diskusjoner. Se for øvrig obligatoriske arbeidskrav.

Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling. De to første oppgavene skal løses individuelt, de to siste skal løses i gruppe på inntil tre personer. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper. Minimum tre av fire oppgaver må være vurdert til godkjent.
  • Frammøte på 50 % av emnets underviste timer.

Eksamen

  • 4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen (teller 60% av karakteren) og
  • semesteroppgave i gruppe på inntil tre personer (teller 40% av karakteren). Ved gruppeeksamen står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven. 

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal være bestått.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Individuell skoleeksamen: Ingen hjelpemidler er tillatt. 
Semesteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt.