Language: NOR | ENG
2019/2020

MPAL4003/1 Innovasjon i offentlig sektor

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om den politiske og teoretiske konteksten for innovasjon i offentlig sektor
  • har inngående kunnskap om hvordan innovasjonsprosesser gjennomføres og spres i en offentlig kontekst
  • har inngående om de institusjonelle rammene for innovasjon i offentlig sektor
  • har inngående kunnskap om hvordan en innovasjonsprosess kan settes i gang og styres i samspill med de institusjonelle rammene, samt hvordan den utfordrer de samme rammene

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og iverksette innovasjonsarbeid (prosesser) i praksis i offentlig sektors kontekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk og konstruktivt drøfte innovasjon som fenomen i offentlig sektor
  • har kunnskap om betydningen av samarbeidsdrevne innovasjonsprosesser og kan delta i samskapingsprosesser

Innhold

 

  • Politisk og teoretisk kontekst for innovasjon i offentlig sektor
    • Innovasjonsimperative
    • Offentlig sektors legitimitet som tjenesteprodusent
    • Instusjonelle rammer
    • Innovasjonspraksis i offenltig sektor innenfor ulike fagtradisjoner: offentlig administrasjon, offentlig politikk, demokratiteori, samfunnsutvikling og teori og kreative prosesser
  • Innovasjonspraksis og spredning av og oversettelse av innovasjon innenfor tradisjoner for offentlig innovasjon
    • tjenesteinnovasjon, teorier for samarbeidsdrevet innovasjon/innovasjon som samskaping
    • samfunnsutvikling og planlegging

Arbeids- og undervisningsformer

  • Undervisningen i emnet foregår på MPA-samlingene. 
  • Forelesninger, både i sanntid i klasserommet og i opptak som gjøres tilgjengelige høgskolens elektronsiske læringsplatform
  • Samarbeid om praktisk innovasjonsøvelse
  • Et spesialutviklet brettspill for innovasjon i offentlig sektor

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Refleksjon omkring samarbeidsoppgave, gruppeoppgave, 3-5 sider
  • Teoretisk drøfting knytta til konkret, offentlig innovasjon, individuell oppgave 3-5 sider
  • En innlevering av en individuell skriftlig oppgave. 
  • Obligatorisk frammøte på 67% av emnets underviste timer

Eksamen

10 dagers skriftlig eksamen, individuelt eller i gruppe på inntil 3 personer.

Prestasjonen vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Alle.