Language: NOR | ENG
2019/2020

3MAR100 / SMAR 100 / HMAR100 Markedsføring

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive markedsføringens rolle og funksjon for å oppnå god verdiskaping
  • kan gjøre rede for markedsføringsfagets utvikling, perspektiver og sentrale begreper
  • kan forklare begrepene  markeds-/kundeorientering og hvilken betydning disse har for virksomheter
  • kan drøfte markedsplanleggingsprosessen og tilhørende begreper, teorier og prosesser, med fokus på:
    • hvordan de markedsmessige omgivelsene påvirker virksomheten
    • hvordan virksomheten kan segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg
    • målsetting, overordnet strategi, bruken av ressurser og konkurransevirkemidler
  • kan diskutere hvordan verdi for kunden skapes og hvordan dette påvirker kundens/brukerens lojalitet og tillitt.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teori og modeller til å drøfte og analysere virksomhetens markedsføringsutfordringer
  • kan planlegge, utarbeide og vurdere en analyse av virksomhetens makromiljø, konkurransesituasjon og kunder
  • kan argumentere for valg av strategiske beslutninger og markedsaktiviteter basert på markedsanalysen
  • kan vurdere etiske problemstillinger og samfunnsansvar i markedsanalyser

Generell kompetanse

  • har kunnskap om forhold som påvirker etterspørsel etter virksomhetens tilbud og dermed virksomhetens inntekter

Innhold

  • Markedsføringens begreper og perspektiver, nasjonalt og internasjonalt
  • Markeds- og kundeorientering
  • Kjøpsatferd på bedrifts- og forbrukermarked
  • Strategi og markedsplanleggingsprosessen
  • Segmentering, målgruppeutvelgelse og posisjonering
  • Markedsstrategier og bruk av konkurransevirkemidler 
  • Utvikling av et markedstilbud og merkevarebygging 
  • Markedsetikk og samfunnsansvar
  • Digital markedsføring

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, selvstendig arbeid og oppgaveløsing i grupper.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

Det er arbeidskrav i emnet. Form, omfang, antall og gjennomføringsmåte fastsettes for det enkelte semester og kunngjøres ved semesterstart.

Eksamen

4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Ingen.