Language: NOR | ENG
2018/2019

2MITPSYH Psykisk helse og livsmestring i barnehage og skole

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap 

Studenten

  • har avansert kunnskap om fagområdets teoretiske og empiriske kunnskapsbase
  • har inngående kunnskap om ulike psykiske vansker hos barn og unge, hvordan de utvikles og hvordan vanskene kan komme til uttrykk
  • har inngående kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer i barnehage og skole
  • har inngående kunnskap om hva barn og unge kan gjøre for å mestre ulike utfordringer  

Ferdigheter

Studenten 

  • kan bruke og forholde seg kritisk til teoretisk kunnskap og metoder til å forstå barn og unges psykiske helse
  • kan analysere og kritisk reflektere over metoder som fremmer gode utviklings- og læringsmiljø i barnehage og skole
  • kan anvende teori og relevante metoder om relasjoners betydning for barn og unges psykiske helse
  • kan analysere og kritisk reflektere over barn og unges utvikling, selvregulering og adekvate mestringsstrategier
  • kan bruke teoretisk kunnskap og metoder for å identifisere barn og unge som trenger videre oppfølging

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å utvikle læringsmiljø som fremmer barn og unges læring, utvikling og psykiske helse
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger fra feltet med spesialister og til allmennheten

Innhold

  • Barn og unges psykiske helse, læring og utvikling
  • Sentrale teorier og empiri om sammenhengen mellom barn og unges psykiske helse og deres læring og utvikling
  • Dilemmaer i politiske føringer på feltet
  • Bruk av metoder for å identifisere barn og unges psykiske helse

Arbeids- og undervisningsformer

  • Undervisningen er samlingsbasert
  • Forelesninger
  • Seminarer

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • 75 % oppmøte til undervisning
  • Skriftlig refleksjonsnotat om faglig og personlig utvikling
  • Seminarfremlegg i gruppe

Eksamen

4-timers individuell skriftlig skoleeksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.