Language: NOR | ENG
2015/2016

2SPIM131 Spillmotorarkitektur

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om arkitekturen og delene i en 3D-spillmotor
  • har kunnskap om 3d-objekter
  • har kunnskap om rendringsoptimalisering

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan benytte verktøy og metodikk til å programmere på større, komplekse systemer
  • kan finne, vurdere, bruke og henvise til relevant forsknings- og utviklingsarbeid og annet aktuelt fagstoff
    kan beherske kritisk tenkning, logikk, kommunikasjon og problemløsing

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre

  

Innhold

Sentrale tema:

  • 3d-objekter
  • materialer
  • scenegrafer / sceneorganisering
  • lys / skygge
  • kollisjonsdetektering
  • animasjonstyper
  • fysikksimulering
  • partikkelsystemer
  • input
  • 2D-interface, GUI
  • scripting
  • 3d-rendringsoptimalisering
  • 3d-lyd

Organisering og arbeidsformer

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, selvstudium og veiledning.

Obligatoriske krav som må være godkjent før man kan avlegge eksamen

  • 2-4 individuelle oppgavebesvarelser
  • deltagelse i forelesninger i henhold til undervisningsplanen
  • deltagelse i lab-undervisning i henhold til undervisningsplanen

Vurderingsordning

4 timers individuell skriftlig eksamen. 

Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter