2018/2019

2MMA171S-1 Matematikk 1, emne 1: Tall og tallbegrepet, geometri og måling og begynneropplæring i matematikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har dybdekunnskap i matematikken knyttet til barnetrinnets hovedområder tall, geometri og måling
  • har kunnskap om barns utvikling av tallbegrep og overgangen mellom barnehage og skole
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
  • har kunnskap om lærings- og utviklingsprosesser knyttet til temaene tall, geometri og måling, og tilrettelegging for elevers deltakelse i slike prosesser med varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk, og om ulike syn på læring av matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen som bruk av overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på temaene tall, geometri og måling for alle elever på trinn 1–7
  • kan bruke varierte arbeidsmåter som fremmer elevaktivitet med spesielt fokus på begynneropplæring
  • kan gjennom samtaler stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan sette seg inn i elevers matematiske tenkning og uttrykksformer
  • kan legge til rette for tidlig innsats og tilpasse opplæringen til elevens ulike behov
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse eksemplifisert ved temaene tall, geometri og måling, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker med særlig vekt på tidlig innsats

Generell kompetanse

Kandidaten         

  • har kjennskap til matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har kjennskap til matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Innhold

  • Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene
    • Tall og regning med vekt på tallbegrep og tallforståelse
    • Posisjonssystemet og de fire regnearter
    • Brøk, desimaltall og prosent
    • Geometri og måling med utgangspunkt i grunnskolens trinn 1-7
  • Begynneropplæring i matematikk
    • Overgang barnehage/skole
    • Begrepsutvikling
    • Telling og antallsforståelse
    • Klassifisering og sortering
    • Tidlig innsats
  • Arbeidsformer og metoder (som matematisk modellering, undersøkende matematikkundervisning og problemløsning) i matematikkundervisning sett fra et elev- og lærerperspektiv med vekt på temaene tall, geometri og måling
  • Vurdering for og av læring i matematikk, kartleggingsverktøy og problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring med særlig vekt på temaene tall, geometri og måling
  • Teorier om læring og de konsekvenser dette har for matematikkundervisning
  • Matematikk og kommunikasjon
    • Språkets betydning i matematikkfaget og matematikkens språk
  • Matematikklærerkompetanse
  • Norske læreplaner
    • Arbeid med Kunnskapsløftet, historiske linjer i norske læreplaner, hovedområder og kompetansemål i matematikk og de grunnleggende ferdigheter.
    • Inngående arbeid med hovedområdene tall, geometri og måling

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en undervisningsplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • Inntil tre innleveringsoppgaver individuelt og/eller i gruppe
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 5 timer

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Karakteren i Matematikk 1, emne 1 teller 50% av endelig karakter i faget Matematikk 1 (30 sp)

Tillatte hjelpemidler til eksamen

  • Gjeldende læreplan for grunnskolen
  • 8 A4-sider med håndskrevne notater
  • Kalkulator uten kommunikasjonsmulighet