English version of this page

Forsknings- og utviklingsprosjekter

CCL og partnere leder og deltar i forsknings- og utviklingsprosjekter om utdanning for bærekraftig utvikling. Her finner du en oversikt over aktive forskningsprosjekter som CCL er involvert i. 

Brobygging over gapene i lærerutdanning og skoler gjennom tverrfaglig arbeid (BRIDGES) 

Prosjektperiode: 2020-2024

Tverrfaglighet er avgjørende for en skole som er i rivende utvikling og i et samfunn med en usikker framtid. Det er behov for perspektiver fra ulike fagfelt for å møte de alvorlige samfunnsmessige utfordringene vi står overfor. Skal vi lykkes, trenger vi å bygge broer mellom fagdisipliner og undervisningsfag – innen lærerutdanningen og i skolen. Derfor er BRIDGES-prosjektets overordnede mål å framskaffe ny, praksisforankret og forskningsbasert tverrfaglig kunnskap og praksis for lærerutdanningen.

Fra høsten 2020 er læreplanen «Fagfornyelsen» gjeldende og dette forandrer skolehverdagen, blant annet gjennom innføringen av tre samfunnsaktuelle tema som inngår som sentrale deler i flere fag:

  • folkehelse og livsmestring
  • demokrati og medborgerskap
  • bærekraftig utvikling

Gjennom systematisk arbeid med kvalitet i utdanning og partnerskap skal BRIDGES prøve ut, evaluere og dokumentere undervisning om, for og gjennom disse tre temaene. Fremragende eksempler på tverrfaglig arbeid innen utdanning vil stå tydelig fram. Prosjektet vil også produsere og dele læringsressurser. Dette vil gjøre det lettere for lærerutdanningene å tilpasse seg behovene i praksisfeltet. Dessuten vil det styrke lærerutdanningen og lærerutdannere som ressurser for skoler, lokalsamfunnet og politikere. Skolene er godt i gang med arbeidet med å bygge broer på tvers av og mellom fag. Dermed er dette et svært gunstig tidspunkt å starte dette forskningsprosjektet fordi vi kan få testet ut nye former for samarbeid og brobygging.

BRIDGES bygger på kompetansen til tre veletablerte lærerutdanningspartnere som arbeider på ulikt vis med utvikling, styrking og systematisering av tverrfaglig arbeid innen sine respektive lærerutdanninger. Dette gir eksepsjonelle muligheter for rik, sammenlignende forskning.

Les mer på prosjektets nettsider.

TverrGlu - HINN

Prosjektperiode: 2017 - d.d.

Prosjektet tverrfaglige temaer i lærerutdanningen, TverrGLU, er dagsaktuelt med innføring av fagfornyelsen i grunnopplæringen høsten 2020.

Prosjektet TverrGLU har hatt en god utvikling fra pilotfasen til en mer solid struktur, med tydeligere forankring i emner og emnebeskrivelser gjennom studieåret 19/20. Undervisningen er organisert med mål om aktiv læring hos studentene. Det i tillegg til at studentene utvikler kompetanse om aktiv læring som metode. Arbeidet knyttes til de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen; bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap samt folkehelse og livsmestring. 

For mer informasjon om prosjektet, vennligst kontakt CCL@inn.no

Sustainable Eaters: Consumer in a stable Norwegian food system 

Prosjektperiode: 2021-2025

There is no way around it: consumers must contribute to the shift toward a sustainable future. In front of the slow progress towards the Sustainable Development Goals (SDGs), the United Nations (UN) call for action to improve resource efficiency, waste reduction and mainstream sustainability practices across all sectors of the economy[1]. Alongside, the European Commission (EC) has set out to make Europe the first climate-neutral continent by 2050 under the umbrella of the European Green Deal[2]. These challenges require to re-think our food systems at multiple levels. In particular, there is a need to make a change in consumer food-related behaviours such as food choices, food waste and recycling of materials, as these impact altogether public health, trade and industry, environment, and climate change[3, 4]. In Norway, the recent Klimakur 2030 report expresses a crucial need for good instrument design to evolve consumer behaviours[5], that involves complementary strategies to educate, empower and enable consumers to individual action on climate change and sustainability[6]. In response to these challenges, the Sustainable Eaters project contributes with scientific advancements, innovation in the industry and public sectors, to support a more sustainable food system in interaction with the consumer. The project builds upon current industrial and societal challenges and initiatives in Norway, and addresses the call on Land-based food, the environment and bioresources. 

Sustainable Eaters project description for Education PhD call

For mer informasjon om prosjektet, kontakt: CCL@inn.no

Sustainability Education in All-Day Schools (SustainAll)

Project period: 2020-2023

The aim of our project is to support All-day schools in developing a curriculum as well as day-to-day practices, which foster sustainability education and make an impact toward climate stability.The project endorses the whole-school approach, integrating ESD / transformative education in a holistic manner. Accordingly, teaching and learning for sustainability is extended to aspects such as community involvement and integrated governance. The whole-school approach further advocates for active, participatory learning. Collaborating institutions in the project are: University of Klagefurt, Austria, Ludwigsburg University of Education, Germany, University do Porto, Portugal and CCL at Inland Norway University of Applied Sciences, Norway. 

For more information about the project contact: CCL@inn.no

Bærekraftig ledelse for mennesker, miljø og gjensidig velstand

Prosjektperiode: 2021-2022 

Dette ett samarbeidsprosjekt mellom Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi (AMEK), Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk (LUP) og Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) ved studiested Lillehammer og Hamar ved Høgskolen i Innlandet. Prosjektet har som hovedformål å utvikle et nettbasert studium i bærekraftig ledelse, spesielt egnet for deg som ønsker å utvikle din evne til å lede bærekraftige utviklingsprosesser  i yrkesmessig sammenheng. 
For å søke på eller lese mer om studiet

Formation of Centre of Excellence to Promote Teacher Education for ESD: Towards Achieving SDGs

Project period: 2021-2024

Okayama University, Japan, in collaboration with Leuphana University of Luneburg, Germany; Inland Norway University of Applied Sciences, Norway; University of Ljubljana, Slovenia and York University, Canada were successful in their application to Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) for their Core-to-Core program to establish Advanced Research Networks.The program is designed to create world-class research hubs in research fields considered to be cutting-edge and internationally important in Japan and fostering the next generations of trailblazing young researchers.

For more information about the Centre of Excellence

RESPOND - Sustaining the professional development of teachers within schools as professional learning environments. 

Project period: 2021-2024
RESPOND aims to

- investigate and identify what kinds of professional learning experiences provide input that can trigger change;

- how durable change can be triggered in terms of the relationship between the structure of professional profiles and ways in which professional learning experiences can strengthen that structure
- how this relates to the organization of learning environments and corresponding change within the teaching community
For mer informasjon om prosjektet, kontakt: CCL@inn.no

EduGlobe

Project period: 2021-2023

EduGlobe project aims to defend the interests of students, teachers, schools and civil society organizations in the process of creating, implementing and monitoring of the new National Strategy for Global Education. The project aims to strengthen the network and professional capacities of the Ambrela’s Global Education Working Group, which will ensure quality inputs of its members into the process of creating the National Global Education Strategy (NS GE), to which Ambrela was invited by the Ministry of Education, Science, Research and Sports of the Slovak Republic as a strategic partner in 2020.

For more information about the project, contact: CCL@inn.no

«HINN bygger kapasiteter» 

Prosjektperiode: 2019-2022

Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi og Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) ved studiested Hamar. HINN vil som første i landet utvikle simulering i VR/AR som del av et helhetlig undervisningsopplegg for opplæring på ulike studieprogrammer. Hovedmålet med prosjektet er å prøve ut og evaluere varianter av omvendt klasserom. Det vil si at studentene kan introduseres for nytt fagstoff utenfor klasserommet, og delta aktivt i egen læring.

Past Projects

Sist endret 15. feb. 2024 13:49