Language: NOR | ENG

Opprette et bibliotek

Åpne EndNote

Første gang du starter programmet må du velge:

  1. I accept the licence agreement
  2. Trykk Next

Opprett et bibliotek:

  1. Velg File > New… fra toppmenyen. 
  2. Kall det «My EndNote Library» eller lag et eget navn
  3. Velg hvor du vil lagre biblioteket ditt. For ansatte anbefaler vi lagring på HINNs hjemmeområde. 
  4. Klikk Save

NB! Ikke lagre biblioteket i Dropbox, eller andre skytjenester. Les mer om EndNote og skylagring.

 

Et EndNote-bibliotek består av en enl-fil (selve databasen) og en tilhørende data-mappe som har samme navn og plassering.

EndNote to deler
  • Data-mappen inneholder alle filer i biblioteket (pdf-filer av artikler eller figurer og bilder som legges ved referansene i biblioteket).
  • Enl-filen og data-mappen må alltid være lagret på samme sted for at biblioteket skal fungere. Dersom du skal kopiere eller flytte biblioteket, må begge filene være med.

EndNote og skytjenester

EndNote er ikke kompatibelt med Dropbox og andre skytjenester som OneDrive, Sharepoint, Google Drive og iCloud. Så ikke lagre biblioteket ditt der. Synkroniseringsprosessen vil kunne skade biblioteket ditt. 

Ta sikkerhetskopi (backup)

Vi anbefaler at du regelmessig tar sikkerhetskopi av EndNote-biblioteket ditt.

Bruk funksjonen File > Compressed Library for å lage en komprimert backup-fil.  

Du kan lagre en sikkerhetskopi av biblioteket ditt i skytjenester som Dropbox eller OneDrive, men husk å kopier fila over til harddisk/server når du har bruk for å åpne den. 

Slik åpner du det komprimerte biblioteket:

  1. Dobbeltklikk på enlx-fila
  2. En ny enl-fil og tilhørende data-mappe blir opprettet og legger seg på samme område som enlx-fila, og biblioteket åpner seg i EndNote-programmet