Foredragsholdere

Kristin Danielsen Wolf

Bildet viser Kristin Danielsen WolfKristin Danielsen Wolf er visedekan for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Sørøst-Norge. Forskningsfokuset hennes er knyttet til foreldrenes perspektiv på livet i barnehagen og barns lek og samspill, og kan blant annet leses om i henne doktoravhandling "Alle foreldre med? Foreldres perspektiver på kvalitet og samarbeid i barnehagen"

Wolf har en rekke publikasjoner og blant annet gitt ut bøkene "Små barns lek og læring" (2014/2021), "Medvirkning til barns spontane lek" (2017) og har vært redaktør og forfatter i boken "Perspektiver på barns medvirkning" (2018). 

 

Inger Bergkastet

Bildet viser Inger BergkastetInger Bergkastet arbeider som prosjektleder i Dekomp, Rekomp og Kompetanseløftet ved Senter for livslang læring - Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Høgskolen i Innlandet. Hun har lang erfaring fra arbeid i skolen i ulike roller; både som lærer, veileder og leder.

Systematisk arbeid med læringsmiljøet krever solid arbeid på flere nivåer i skolen. Det dreier seg om hvordan skoleledere, lærere, foresatte og elever kan samarbeide slik at elever kjenner seg viktige, opplever trygghet og kjenner seg anerkjent

 

Thomas Nordahl

Bildet viser Thomas NordahlThomas Nordahl er professor i pedagogikk ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning, Høgskolen i Innlandet.

Han har lang og bred erfaring fra større og mindre forsknings- og utviklingsprosjekter i skole og barnehage, har skrevet flere bøker og artikler om ulike pedagogiske emner og er en mye brukt foredragsholder.

Dr. Kim Schildkamp

Bildet viser Dr. Kim Schildkamp

Dr. Kim Schildkamp is an associate professor in the Faculty of Behavioural, Management, and Social Sciences of the  University of Twente.

Kim’s research focuses on (professional development in) data-based decision making and formative assessment. She has been invited as a guest lecturer and keynote speaker at several conferences and universities. She has been appointed as the president elect of  ICSEI (International Congress on School Effectiveness and Improvement), and she is the chair of the ICSEI data use network. Furthermore, she is the chair of the AERA division H international relations committee and she is an executive member of the newly established AERA data-driven decision making SIG. She developed the datateam® procedure, and she has won awards for her work. She has published widely on the use of (assessment) data, for example she is editor of the book  Data-based decision making in education: Challenges and opportunities

Dr. Cindy Poortman

Bildet viser Dr. Cindy PortmanDr. Cindy Poortman is an assistant professor at the University of Twente

 Her research and teaching focus on teacher and school leader professional development in (doing research in) teams and networks. Leadership and sustainability are examples of themes she focuses on within this area. Cindy has co-founded and is coordinating the international network Professional Learning Networks within ICSEI (International Congress for School Effectiveness and Improvement). She has organized AERA’s Division H International Committee VP invited sessions from 2016-2019. She obtained the AERA research conference grant Professional Learning Networks in Education: Tearing Down Boundaries for School and System Improvement to organize a research conference in San Diego in 2019. She has recently started working in a project about professional development for teachers in Assessment for Learning (AfL).

Cindy teaches in the teacher education program, in the honours program, in the senior university teaching qualification program, and as a guest lecturer for higher education programs and conferences. She is also involved in the Centre for Engineering Education from a professional development of HE teachers perspective.

Publications include a book about the data team procedure (translated in Swedish 2016 and English – 2017 - main author Kim Schildkamp); special issues about data use; and journal papers about teacher professional development in networks. In 2018, the book she edited with Chris Brown about Networks for Learning was published (Routledge) and since 2018 they are the series editors of the Professional Learning Networks book series (Emerald).

Ratib Lekhal

Ratib Lekhal er ph.d i pedagogikk og førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.

Hans forsking er i stor grad rettet mot faktorer i barnehagen som påvirker barns læring og utvikling. I sine publikasjoner har foreleser i tillegg hatt et særlig fokus på utvikling hos barn i risikogrupper. Han har forfattet en lang rekke vitenskapelige publikasjoner og har bred erfaring med forelesning og veiledning i praksisfeltet. Ratib er en av landes fremste eksperter innen pedagogikk og kvalitet i barnehagesektoren. 

 

Sølvi Lillejord

Sølvi Lillejord, professor, Universitetet i Bergen

Sølvi Lillejord er professor i pedagogikk, fagdirektør for lektorprogrammet ved Universitetet i Bergen (UiB) og Honorary Research Fellow, Department of Education ved Oxford University. Tidligere har hun vært direktør for Kunnskapssenter for utdanning, leder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO, og Institutt for utdanning og helse ved UiB. Gjesteforskeropphold ved University of North Carolina, Chapel Hill og Stanford University. Hun har etablert forskergrupper, ledet et nasjonalt program for skoleleder og en regional forskerskole (WNGER). I 15 år hadde hun finansiering for å bygge forskerkapasitet ved sju universiteter i det sørlige Afrika. Hun har jevnlig presentert på internasjonale konferanser (AERA, EARLI, ISCAR, ECER, ICSEI), publisert internasjonalt, hatt 200+ keynotes og foredrag og deltatt i internasjonale ekspertgrupper. 

Hilde Forfang

Hilde Forfang er høgskolelektor ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning, Høgskolen i Innlandet. Hun er inne i avslutningsfasen av sitt doktorgradsarbeid om organisatoriske kjennetegn på kommuner i rurale regioner med stabilt gode skoleresultater. Hilde har lang erfaring fra ledelse på ulike nivåer i skolesystemet, både som inspektør, rektor og rådgiver på skoleeiernivå.

 

Sølvi Mausethagen

Sølvi Mausethagen er professor i utdanningsforskning ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet. Hun har i tillegg en 20%-stilling ved Høgskolen i Innlandet. Hennes forskningsinteresser er særlig knyttet til lærerprofesjon og utdanningspolitikk. Sølvi har publisert mye både nasjonalt og internasjonalt på disse temaene. Hin leder nå et offentlig utvalg som skal foreslå modeller for fremtidens etter- og videreutdanning i barnehage og skole.

 

Tom Zachariassen

Tom Zachariassen, rektor, Ajer ungdomsskole 

 

Kristine Waters

Kristine Waters, assisterende rektor, Ajer ungdomsskole

Nils Johansen

Nils Johansen, virksomhetsleder oppvekst og næring, Eidskog kommune

 

Kjell Ivar Brustad

Kjell Ivar Brustad, rektor, Skotterud skole

 

Jade Carolina Hauan

Jade Carolina Hauan, leder Elevorganisasjonen i Innlandet

 

Morten Corneliussen Rustad

Morten Corneliussen Rustad, Høgskolen i Innlandet/doktorgradsstipendiat Norges idrettshøgskole

Arbeider for tiden med sitt doktorgradsprosjekt om hvordan lærere kan vinkle opplæringen til at de heller medvirker i elevenes læringsprosesser, og sørge for at ha med elevstemmen i prosessen. Han har brukt elever og lærere som medforskere for å utvikle nye former for undervisning og vurdering i kroppsøving. Målet har vært at elevene skal lærer å finne fram til gode måte å øve seg i en aktivitet på. At de skal se framgang på stoppeklokka eller komme opp på et bestemt nivå, har ikke vært noe mål i seg selv. 

Mer om prosjektet kan leses i denne artikkelen på forskning.no

Rustad har erfaring som både lærer, lærerutdanner og prosessveileder i skolesystemet og har et sterkt fokus på elevenes stemme i utviklingsarbeid. Han har også forfattet lærebøker og undervisningsmateriell relatert til kroppsøvingsfaget i både grunnskole og videregående opplæring, f.eks; «Flyt» (2020) og «Kroppsøving, Skolestudio» (2021).

May Britt Drugli

Arbeider som professor i pedagogikk ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Midt Norge (RKBU), NTNU, og som professor II ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), Høgskolen i Innlandet. Hun har lang erfaring fra forskning og utviklingsarbeid knyttet til små barn i barnehage, og har gitt ut en rekke artikler og fagbøker, for eksempel "Tilvenning og foreldresamarbeid" og "Liten i barnehagen"

Trine Borchgrevink

Trine Borchgrevink, styrer Martodden barnehage, Hamar

Ingeborg Hope

Ingeborg Hopen, pedagogisk leder Martodden barnehage, Hamar